Piiasta huippumalliksi
Poiketaanpa Porvoossa. Taitelijat kuvasivat mieluusti
tauluissaan kansanihmisiä. Jos maalattiin muotokuvia säätyläisistä, ne
nimettiin, mutta kansanihmiset olivat tyttöjä, poikia, naisia, miehiä, eukkoja
tai ukkoja. Onneksi sentään Albert Edelfeltin suosikkimalli pystytään
identifioimaan.
Sofia Lovisa Salenius syntyi 28.8.1870 Haikon kartanolle
kuuluneessa Lindbackan torpassa Johan Saleniuksen ja Sofia Lovisa Störin
perheeseen. Avioparilla oli myös pojat Johannes ja Anders Gustaf. Sofia Lovisa
eli Fio pääsi Edelfeltin malliksi ensi kertaa jo alle 10-vuotiaana.
Kahdeksanvuotias Fio istuu veneessä Edelfaltin
kuuluisimmassa maalauksessa ”Lapsen ruumissaatto”, joka on vuodelta 1878. Fion
surullisuus oli aitoa. Se oli perheessä murheellinen vuosi, sillä Fion isä kuoli syksyllä
1878. Äidin ja Fion kannalta oli onni, että perheen esikoispoika Johannes oli
jo 17-vuotias. Muutoksia isän kuolema silti tiesi. Olihan tilattomien naisten
ja lasten elämä miesten työkyvyn varassa. Edelfelt maalasi samoihin aikoihin Fiosta
myös herttaisen muotokuvan, joka tunnetaan nimeltä ”Fio metsässä”.
Vuonna 1881 valmistuneessa maalauksessa ”Jumalanpalvelus
Uudenmaan saaristossa” 11-vuotias Fio istuskelee vakavana kivellä pidelleen
kirjaa. Kun Fio täytti 13-vuotta, hänet Edelfalt kuvasi hänet tauluun ”Merellä”,
jossa hän puristaa kalastajaveneen laitaa kuohuvassa aallokossa. Ripille Fio pääsi vuonna 1886. Hän muutti samana vuonna veljiensä
ja äitinsä kanssa Haikosta Gammelbackan Hammarsin torppaan. Fio aloitti piian
uran ikäistensä tavoin. Hän oli 17-vuotiaana piikana Edelfeltien perheessä
Helsingissä – ja jälleen myös mallina. Hän ompelee ikkunan vieressä yhdessä
taitelijan sisaren Annien kanssa. Maalaus sai nimen ”Ompelijattaret”. Fio
piikoi sen jälkeen Porvoon kaupungissa Eklöfin perheessä vuosina 1891-1893.
Seurustelukin tuli kuvioihin viimeistään vuoden 1892 vaiheilla. Ja
keväällä 1893 soivat jo hääkellot, kun Sofia Lovisa Salenius ja Haikon vouti
Gustaf Vilhelm Gustafsson vihittiin. Fio oli vihillä raskaana, minkä pappi
kirjasi rippikirjaansa. Vielä vuonna 1894 Fio jatkoi mallinuraansa. Hän oli
24-vuotiaana mallina Edelfeltin maalauksessa ”Suru” yhdessä Haikon rengin Malakias
Torniaisen kanssa. Tarina kertoo, että kun Fio käveli Dala-huvilan ohi, niin
Heikelin perhe kyseli, minne tämä oli menossa. Siihen Fio vastasi tyynesti: ”No, minä menen
Edelfelteille itkemään.”
Fio metsässä |
Merellä |
Suru |
Kuvat: Bukowski, Kansallisgalleria.
Lähde: Lillemor Jordas: Saariston väkeä ja huvilaneitejä. Albert Edelfeltin porvoolaisia malleja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti