Suomi-lomat tuppaavat aina olemaan kiireisiä. Sukututkimuskin painaa aina ja kaikkialla kutkuttavasti päälle. Viimeksi
kävin Suomessa syyskuussa. Tarkoitus oli poimia ja kuivata mahdollisimman paljon
sieniä Afrikkaan tuotavaksi. Halusin myös käydä Tyrvännössä katsomassa Suontaan
kylää.
1300 - ja 1400-luvuilla Suontaan kylässä omistivat maata aateliset
Klaus ja Bengt Lydekenpoika Djäkn sekä Niilo Olavinpoika/Nils
Olofsson. Ilmeisesti saksalaista syntyperää oleva Klaus Lydekenpoika Djäkn on isopappani 18.polven takaa. Hän toimi
1300-luvun lopulla voutina Hämeessä ja myöhemmin Turun linnan päällikkönä.
Sukuani oli myös Suontaan toinen merkkimies, Niilo
Olavinpoika. Tämä Suontaan Niilo on aika lailla kiehtonut mielikuvitustani. Hän
oli ensimmäinen varmasti tiedossa oleva suomalainen, joka keskiajan Ruotsissa
sai tämän kaikkein korkeimman aatelisarvon.
Koska Suomen kotimme sattumoisin sijaitsee Hattulassa, ei
Tyrväntöön ollut pitkä matka. Eräänä sateisena päivänä hankkiuduimme paremman
puoliskoni kanssa autoretkelle, suuntana Tyrvännön Suontaa.
Täytyy tunnustaa, että mitä Niiloon tulee, reissu meinasi
tyssätä alkuunsa. Ajoimme Tyrvännön kirkolle ja katselimme hölmöinä
ympärillemme. Kirkon viereltä lähti tie, jonka nimikyltti kertoi olevan
Suotaantie.
Liikuttavan lähellä, mutta missä sitten oli Suontaa?
Onneksi mieheni muisti suuren kartanon, joka sijaitsi lähellä
Parolan Merveä – minuun mielestäni jotenkin aivan väärässä paikassa. Sieltä se kuitenkin
löytyi, Suontaantie ja Suontaan kylä, jossa Klaus ja Niilo aikanaan asuivat.
Etsintäreissumme kertoo osaltaan siitä, miten
erilaiset hallinnolliset jaot saattavat vaikeuttaa sukututkimusta. Ainakin Hämeessä
seurakuntajako ja maallinen pitäjäjako olivat kaksi eri asiaa. Suontaka on hyvä
esimerkki sekamelskasta. Suontaka kuului Lehijärveen hallintopitäjään 1800-luvulle
saakka, seurakunnan osalta se kuului Tyrväntöön. Ettei liian helpoksi olisi
mennyt, hallintopitäjästä käytettiin joskus myös nimeä Kulsiala ja maallisesta pitäjästä Tyrväntö.
Täytyy sanoa, että sukuaan tutkivien elämää helpotti
suuresti se, että 1800-luvulla vanha pitäjäjako hylättiin ja siirryttiin
yksinomaan kirkon luomaan aluejakoon.
Ajelimme hiljaksiin Suontaantietä eteenpäin
kohti Suontaan kartanoa. Kartanomiljöö rakennettiin 1900-luvun alkupuolella ja
on nykyään Rosenlewin suvun omistuksessa. Rosenlew lienee tuttu nimi kaikille, mutta
varhaisin nimeltä tunnettu Suontaan kylän asukas Niilo Olavinpoika on säilynyt
pienenä arvoituksena tutkijoillekin.
Hän oli ajan mittapuussa todellinen maailmanmies, tavannut
itse kuninkaankin. Tanskalaissyntyinen Erik Pommerilainen löi Niilon ritariksi
Moran kivillä 23.7.1396. Niilon
poliittinen elämä alkoi Kalmarin unionin tehdessä tuloaan. Ritarina hän oli kuninkaan keskeisiä
luottomiehiä niin Hämeessä kuin koko Suomessakin. Asiakirjat kertovat, että
Suontaan Niilo oli korkeissa tehtävissä ainakin vuoteen 1415 saakka. Hän kuoli
ennen vuotta 1439.
Mutta kuka hän oikeasti oli, mikä oli hänen taustansa?
Asiakirjamaininnat Niilosta ovat niukat ja ajoittuvat
vuosien 1396 ja 1415 väliseen aikaan.
Hänen syntymäaikaansa tai sukutaustaansa ei tiedetä. Emme tiedä,
syntyikö hän Suontakana tai ylipäänsä edes Suomessa.
Monet asiat menevät päättelyksi.
Joissain asiakirjoissa esiintyy mies nimeltään Olavi
Niilonpoika,Suontaan omistaja ja Hämeen linnan päällikkö. Häntä on arveltu Niilon
isäksi. Monet tutkijat pitävät kuitenkin Olavia koskevia asiakirjamainintoja väärennöksinä,
lapsuksina tai väärinkäsityksinä. Mitään historiallista näyttöä Olavi
Niilonpojan/Olof Nilssonin olemassaolosta ei ole.
Niilon taustan täytyy jollakin tapaa liittyä keskiajan
johtaviin sukuihin. Ritarina hänen on täytynyt olla varakkaasta suvusta.
Ritarin velvollisuutena oli ylläpitää useita ratsumiehiä varusteineen
kaikkineen eikä se ollut tyhjätaskun hommaa.
Piispa Maunu Olavinpoika Tavast ja Niilo Olavinpoika tekivät
paljon yhteistyötä. On mahdollista, että he olivat myös sukulaisia. Niilo
Olavinpojasta käytetään eräässä myöhemmässä asiakirjassa sukunimeä Tavast.
Tavast ei tosin ollut pelkkä sukunimi, vaan myös muinaishämäläisen merkkimiehen
arvonimi. Kaikki Tavastit eivät näin ollen olleet sukua keskenään. Voisivatko Maunun
ja Niilon patronyymit jättää tilaa oletukselle, että he olisivat saattaneet olla jopa veljeksiä? (Tämä on oma villi arvaukseni, jolla ei ole mitään tieteellistä
näyttöä.)
Myös vaakunat ja sinetit saattavat kertoa jotain
sukulaisuudesta. Niilomme - jota
sinettikuvioonsa liittyen kutsutaan myös
Högervänd Arm Suontakaksi- sinetti oli
samanlainen kuin Stålarm-suvulla, jonka
nimikin tarkoittaa haarniskaan puettua kättä. Jokin yhteys Niilon ja Stålarmien
välillä on siis voinut olla. Myös edellä mainitulla Tavast-suvulla oli
sinetissään haarniskaan puettu käsivarsi, mutta toiseen suuntaan, vasemmalle taivutettuna.
Niilon sinetissähän käsi taipui oikealle.
Ritari Niilo Olavinpojalla ei näytä olleen puolisoa tai
lapsia tai sitten he kuolivat varhaisessa vaiheessa. Hänen suuri perintönsä
meni aikanaan sisaren lapsille. Tuo Niilon sisko oli esiäitini 18. polven
takaa. Hänen etunimeään emme tiedä. Tiedossa on, että hän oli naimisissa
valtaneuvos Henrik Pedersson Svärdin kanssa. Suontaan Niilo oli siis läheisessä
yhteydessä myös Kurki-sukuun.
Reissu Tyrvännön Suontakaan ja Niilosta lukeminen tuottivat valitettavasti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
Entä miten kävi sienien? Mukaan Afrikkaan lähti kaksi
isoa muoviastiallista kuivattuja suppilovahveroita, yksi astiallinen tatteja ja
muutaman sopan verran kuivattuja mustiatorvisieniä. Ennen vanhaan Tyrväntöön
kuuluneesta hämäläisestä metsästä, tietenkin.
Sienessäkin huomasin ajattelevani Suontaan Niiloa. Ehkä hän
näki ympärille levittyvän maalaismaiseman suunnilleen samanlaisena kuin minä?
Harmaat päivät, pelloille kokoontuneet muuttomatkaan valmistautuvat kurkiparvet. Ehkä
Niilo ei tarkkaan tiennyt, mihin kurjet talveksi katosivat, mutta kyllä
kurkiauroja näkyi taivaalla keskiajallakin. Jos runolliseksi heittäydytään,
voisi sanoa että näemme luonnon ja tähtitaivaan myös esi-isiemme silmin. On
aika huima ajatus, että katselemme samoja tähtiä kuin he.
Hauska yhteensattuma, meillä on Turun linnan keskiaikaisessa vierastuvassa avautumassa pian Henrik Klaunpoika Djäknin/Dieknin elämästä kertova pienoisnäyttely. http://turunlinna.blogspot.fi/2013/10/ritarin-elaman-puitteet.html
VastaaPoistaPääsisipä katsomaan. Onko pysyvä näyttely?
PoistaEi, mutta ei varsin lyhytkään, sillä tarkoitus on uusia näitä linnan henkilöistä kertovia näyttelyitä parin vuoden välein.
VastaaPoistaHei__ Sattuu olemaan minunkin kantaisä josta polveudun alenevassa polvessa.__Näyttely josta tässä ketjussa puhetta, on jo varmaankin ohi, vai onko vielä ensi kesänä jotakin Klaus Lydekkenssån Djäkn katsottavaa museossa?
VastaaPoistaHei, googletin ritari Olavin jälkipolvet
VastaaPoistaLöysin kohdasta 2.4 Nils Olofsson Tawast.Puoliso Ingeborg Knutsdotter Djäkn. Kohdassa 1. Olof Jönsson Tawast
Häntä ennen onkin sitten tämä Ritari Olavi. Ei mainittu vaimoa tai lapsia.
Olen itsekin 21. sukupolven takaa.
Täällä yksi Suontaan sukujuuria,Niilon sisar on esiäitini 20 sukupolven takaa ja Bengt Lydekesson Diekn (o.s. Djäkn) löytyy myös sukujuuristani(17 sukupolvea).
VastaaPoistaHuomasin sattumoisin keskustelunne Olavi Tavastista,
VastaaPoistaOlette jo löytäneetkin paljon tietoa hänestä.
Siis, Olavi ritari oli Hämeenlinnassa päällikkönä lyhyen ajan v1455 Asui myös kotikartanossaan Porkkalassa, puolisonsa Ingeborg Valdemarintyttären Djäkinin kanssa.
Hänen sisarensa oli Elina Tavast, joka avioitui Särkilahti mahtisukuun.
Heidän isänsä oli Niilo Tavast joka oli kuuluisan piispa Maunu Tavastin veli.
Niilo Tavast, siis Olavi ritarin ja Elina neidon isä toimi Hämeen laamannina, Hollolan/Hauhon kihlakunnantuomarina ja perhe asui Lammin Porkkalankartanossa jota nykyisin hallitsee Rikalan perhe.
Elina Tavast (Niilon sisar), oli esiäitini 20 sukupolven takaa.
Mukava kun on kiinnostusta menneisiin.
Tampereella Vabriikissa on näyttely jossa pitäisi olla Olavi ritarin haarniska näytteillä.
Aika kuluu, mutta harrastajasukututkijoiden kohteet pysyvät samoina. 😅 Kokoan parhaillaan tietoa Turun tuomiokirkkoon haudatuista suvuista. Djäknit ovat yksi niistä. Heitänpä vinkin tällekin palstalle: jos haluat lähettää omia, tuomiokirkon haudattujen joukkoon liittyvistä sukupoluistasi tai muista aiheeseen liittyvistä tiedoista, olisin ikionnellinen. sähköposti: timo.siukonen [ ät ] sci.fi Kiitos!
VastaaPoista