Japanista pääsimme melko helposti oudolle saarelle, joka on Papua Uusi-Guinea. Ratsumies selvästi kammoaa merta ja suhtautuu tähän paikkaan hieman pelokkaasti mumisten pääkallonmetsästäjistä. Miten minä kerron, että meillä on muuten melkoinen vesialue ylitettävänä
Pikaisesti
Papuassa
Mitä idemmäs kuljemme, sen enemmän huomaan suvun alkavan yhdistyä
yksilöön eikä niitä oikein pysty erottamaan toisistaan. Jokaisella on toki tarinansa mutta silti täällä korostuu enemmän koko heimon ja suvun tarina. Japani jo todisti
kuinka tiukasti ihminen ja suku olivat kunniakäsityksissä sidottuja
toisiinsa.
Papua Uusi-Guinean asukkaat ”löydettiin” 1930-luvulla ja lopullisesti oikeastaan vasta 1970-luvulla. Saari on erittäin vaikeakulkuista vuoristoa ja viidakkoa. Ihmiset ovat asuneet täällä pienissä ryhmissä ja toisistaan eristyksissä. Heimoja on satoja ja samoin eri kieliä.
Papua Uusi-Guinean asukkaat ”löydettiin” 1930-luvulla ja lopullisesti oikeastaan vasta 1970-luvulla. Saari on erittäin vaikeakulkuista vuoristoa ja viidakkoa. Ihmiset ovat asuneet täällä pienissä ryhmissä ja toisistaan eristyksissä. Heimoja on satoja ja samoin eri kieliä.
Heimot kokoontuvat yhteen viettämään vanhoja seremonioita |
Eurooppalaiset pelkäsivät saaren asukkaita, joita
pidettiin villeinä pääkallonmetsästäjinä. Totta se onkin, sillä aikoinaan
täällä uskottiin, että sairaudet ja muu epäonni johtuvat jonkun pahasta
tahdosta. Se piti kostaa ja hankkia vihollisen voima itselle. Juonittelut
ja sukuryhmien väliset sodat ovat olleet kaikkialla arkipäivää. Muodot vain ovat
erilaisia. Vihollisen pää keihäännokassa ei ollut vieras käytäntö
nuijasodassakaan. Ihminen on aina samanlainen.
Tiedot sukupolvista siirtyvät täällä vain perimätietona. Päällikön
polveutuminen on samalla koko heimon polveutumista. Heimon esivanhemmat ovat
yhteydessä luontoon samoin kuin kasvit ja eläimet. Jokainen luonnonilmiö on
jumala tai sen ilmentymä. Menneet sukupolvet liittyvät osaksi luontoa ja sen
kiertokulkua. Asmat-heimo muistaa esi-isiään
erilaisin seremonioin ja veistämällä heidän kunniakseen bisj sauvoja. Ne ovat tavallaan "sukupuita". Esivanhempien koristeltuja pääkallojakin pidettiin
kunnioitavasti esillä. Rituaaleihin kuului niin pääkallonmetsästys kuin kannibalismikin.
Nykyisin molemmat ovat jääneet taakse mutta bisj
sauvat ovat edelleen tärkeitä.
Bisj sauvoja esillä (Tropenmuseum Amsterdam) |
Niin, kyllä sukututkimuksellakin voi parantaa maailmaa! Oheisesta linkistä kannattaa katsoa, jos ei nyt muuta niin iloisia valokuvia sukututkimuksesta: Tribal Quest
Papua Uusi-Guinea 17.12.
Terveisiä lähettää
Arkistopeikko Lussi
Kuvat: Wikimedia Commons.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti