sunnuntai 11. joulukuuta 2016

Sukututkijan Joulukalenteri 11.12.2016



 Jaha... olemme eksyneet jonnekin Arabian niemimaan keitaalle. Ratsumies suree hevostaan, joka karkasi takaisin Korvatunturille. Onneksi tapasimme mukavia beduiineja, jotka myivät meille upean arabialaisen ratsun sekä kertoivat paljon mielenkiintoisia tarinoita suvustaan. Ja opastavat meidät asutuille seuduille.

Tuhat ja yksi yötä Arabian niemimaalla

Olemme tarpeeksi ihmetelleet kahta afrikkalaista, joista toinen päätyi orjaksi Amerikkaan ja toinen upseeriksi Venäjälle osaksi eurooppalaista sukututkimusta. Mutta entäpä miten täällä asuvat ymmärtävät sukunsa? Varhaisten arabigenealogien sukututkimus keskittyi profeetta Muhammedin esivanhempiin ja jälkeläisiin. Täällä muistuu mieleen myös kolme itämaan tietäjää, jotka usein kuvataan beduiineina.
James Tissot (1836-1902): Itämaan tietäjät matkallaan
Afrikassa ja Arabian niemimaalla yleisesti tärkeä yksikkö on heimo ja siihen liittyvät erilaiset patrilineaariseen polveutumiseen liittyvät perimätiedot. Paimentolaisina eläneillä beduiineila on sanonta, joka kuvaa hyvin sukua: ”Olen veljeäni vastaan, minä ja veljeni olemme serkkuamme vastaan, minä ja serkkuni olemme vierasta vastaan”. Hyvinä aikoina beduiinien sukukunnat saattoivat muodostaa suuriakin telttaryhmiä, joissa patrilineaarinen sukuside oli tärkeä.

Tosin avioliittojenkin kautta muodostettiin sukuryhmiä ja tarvittaessa uusien vaimojen miessukulaisia saattoi liittyä mukaan vahvistamaan klaania. Tilanteen mukaan sukuside jousti, koska tärkeintä oli hengissä pysyminen. Arabian niemimaan paimentolaisina eläneet beduiiinit jakautuvat lukuisiin sukuklaaneihin. Vanhojen arabigenealogien mukaan niemimaan eteläosassa asuvat polveutuvat Qahtan-nimisestä myyttisestä kantaisästä, jonka 24 pojan jälkeläiset asuttivat Arabian niemimaan, jota kutsuttiin nimellä Qahtani. Qahtanin jälkeläiset jakautuivat kahteen ryhmään, joiden esi-isiä olivat Himyar ja Kahlan. Heimoja on useita ja niillä on omat nimensä ja ne puolestaan jakaantuvat pienemmiksi sukuklaaneiksi.

Arabian niemimaan keskiosassa, pohjoisessa ja lännessä asuvat arabit katsovat polveutuvansa Adnan-nimisestä esi-isästä, jolla oli kaksi poikaa Ma'ad ibn Adnan ja Akk ibn Adnan. Myös profeetta Muhammed polveutuu tästä suvusta. Aivan samoin kuten eurooppalaiset, myös arabit etsivät polveutumislinjoja Raamatussa mainituista henkilöistä.Profeetan upeaa sukutaulua voi katsoa täältä.

Profeetan sukupuu
 Ensimmäinen oppinut, joka kokosi profeetan elämänkerran, oli Medinassa syntynyt Muḥammad ibn Isḥāq ibn Yasār ibn Khiyār (704-767). Profeettaa käsittelevissä teoksissa oli mukana sukuselvitykset. Lisäksi esimerkiksi Umaijadien dynastia ja sitä seurannut Abbasidien dynastia teettivät genealogisia selvityksiä valtansa tueksi. Niihin pitäisi perehtyä kyllä paremmin.

Tuhannen ja yhden yön tarinoista tuttu kalifi Harun al-Rašid (763-809) lahjoitti Kaarle Suurelle turkkilaisen käyräsapelin ja norsun. Bagdad oli tuolloin kukoistava keskus. Voisi sanoa, että se oli myös modernin genealogian loistavaa aamunkoittoa sekä Kaarle Suuren hovissa että Lähi-Idän kalifaatissa.


Arabiassa keitaalla 11.12.

Teitä muistaa
Arkistopeikko Lussi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti