Tästä vuodesta tulee
kiistatta yksi HisKi-tietokantahankkeen merkkivuosista. Tietokannan tie 1980-luvulta
tähän päivään on ollut pitkä ja polveileva. Suurissa hankkeissa on suurten
hankkeiden kehityskaari: alkuinnostusta seuraa väistämättä jonkinlainen
turnausväsymys, pysähtyneisyyden aika, stagnaatio. Eri seurakuntien tallennusmäärissä
on tuntuvia eroja, joidenkin keskeistenkin seurakuntien aineistot jäävät
puuttumaan lähes tyystin. Ensimmäinen vapaaehtoistallentajien sukupolvi,
todelliset HisKi-veteraanit, ovat kunnialla päivätyönsä tehneet, eikä enempää
voi kohtuudella vaatiakaan. Juuri vapaaehtoisuus, vanha suomalainen
talkoohenki, on ollut alusta alkaen koko hankkeen ydin ja sydän, ja
vastavuoroisesti Seura pitää arvokkaana, että tietokanta on vapaasti kaikkien
käytettävissä.
Alkuun annos paatosta:
Puutteellisenakin HisKi
on jotain korvaamatonta. Itselläni on ollut pitkään ”ilo” tutkia suurenpuoleista
pitäjää, Leppävirtaa, jonka kastetut ja haudatut HisKistä edelleen puuttuvat
(eivät muuten puutu kauan, jos se vain minusta on kiinni). Tutkittavan henkilön
mystinen katoaminen rippikirjanlehdeltä muodostaa välittömästi todellisen tutkimusuhan – joudunko tosiaan taas selaamaan koko rippikirjan läpi sivu sivulta? Kateellisena
olen katsonut vierestä, kun toiset löytävät etsimälleen (vaikkapa rippikirjasta
ylivedetylle henkilölle) kuolinmerkinnän napinpainalluksella; itse olen tietty
saanut selata samassa tarkoituksessa 20 minuuttia tuhruista kuolleiden luetteloa,
usein vieläpä turhaan, kiitos papin, joka ei vaivautunut merkitsemään edes
kuolinvuotta itse rippikirjaan. Kaikki tämä on kuitenkin opettanut arvostamaan vanhan
ajan hidastempoista sukututkimusprosessia, tutkimustyötä, joka on tehty vaivoja säästämättä kokonaisuudessaan
aikana ennen HisKiä. Esimerkiksi Genoksen, Vuosikirjan tai Uuden sukukirjan
laajat sukuartikkelit näyttäytyvät aivan eri valossa kun tietää, että ne on
tehty ilman hakukoneita, netin digitoitua kirkonkirja-aineistoa ja osa jopa ilman 1950-luvun rullafilmejä, jotka nekin alkavat vähitellen tuntua muinaisjäännöksiltä. Mutta kuka muistaa ajan, jolloin sukututkimusta tehtiin
etupäässä kiertämällä kirkkoherranvirastoja, selailemalla jos jonkinlaisia
matrikkeleja, livahtamalla lounastunnilla vaivihkaa Valtionarkistoon ja
käymällä laajaa kirjeenvaihtoa ties kenen kanssa?
Koska HisKi perustuu yhteiseen tekemiseen, on edelleen mahdotonta sanoa, milloin mikäkin
seurakunta ilmestyy haettavaksi. Tietueet eivät vielä digitalisoidu
digitaalisesta kirjansivusta itsestään, vaan olemme edelleen riippuvaisia pyyteettömistä
tallentajista, jotka manuaalisesti siirtävät historiakirjojen informaation
kenttä kentältä, tietue tietueelta hakuohjelmaan.
Mutta vuosi 2015 on käänteentekevä koko projektille.
Seura avasi heti alkuvuodesta
sivuilleen sähköisen tallennustyökalun eli alustan. Uuden tallennusalustan
suurin etu verrattuna aikaisempaan tallennustapaan on se, ettei yksittäisen
tallentajan tarvitse ”sitoutua” etukäteen valtaisaan tallennusurakkaan, vaan
mieliseurakunnan kirjoja voi tallentaa vähän kerrassaan yksin tai ryhmässä oman
aikataulun puitteissa. Ja siinä missä ennen isoja aineistomääriä saattoi
jäädä vuosikausiksi pölyttymään yksittäisen tallentajan taakse, nyt vastaava ”korvamerkintä”
tapahtuu aukeama kerrallaan ja vasta aukeaman tallennuksen todella alkaessa. Ohjelma pitää siitä
siis huolen, ettei kaksi tallentajaa voi vahingossa tallentaa yhtä ja samaa sivua, mutta näin myös torjutaan yksittäisestä tallentajasta aiheutuvat pullonkaulat ja
tallennustukokset.
Uuden tallennustyökalun
mielekkäin perusyksikkö on aukeama. Se koostuu alkuperäisen asiakirjan
kuva-aukeamasta, jonka tiedot siirretään alustalla yksittäisiksi hakutietueiksi.
Vaikka korostankin, että nyt HisKiä on mahdollisuus tallentaa aivan pieni pala
kerrassaan, tämä ei tarkoita, etteikö koko hankkeen onnistumisen kannalta
tallentamisen johdonmukaisuus olisi ensiarvoisen tärkeää. Tarkoituksenahan on
tuottaa laajoja kokonaisuuksia, hakujaksojaa, massadataa. Se edellyttää
systemaattista työtapaa, jossa tallennus etenee tunnollisesti tapahtuma
kerrallaan, ei harppoen sivulta toiselle tai poimien vain omat esivanhemmat.
HisKin luonteeseen kuuluu myös alkuperäisasiakirjassa olevien virheiden
tunnontarkka tallentaminen, niin tuskallista
kuin se onkin (onneksi tallentaja voi sentään jättää tietueeseen helpottavan kommentin!).
Jokainen kokonaan tallennettu aukeama on askel kohti Lopullista Voittoa.
Mausteeksi hitunen statistiikkaa:
HisKi-talkoolaiset ovat
löytäneet nopeasti uuden tallennusalustan. Tilastot (10.6.) eivät valehtele: pelkästään
kastettuja on uudella alustalla tallennettu yli 30 000 tietuetta, ja
kaikkiaan yksittäisiä henkilötietueita on viimeisen puolen vuoden aikana
muodostettu huikeat 113 266 kappaletta. HisKin mittakaavassa nämäkin luvut
ovat toki pieniä, mutta kertovat selvästi uuden nousukauden alkamisesta. (Tunnelmanlatistus: tallennettu tietue ei päädy suoraan hakutietokantaan, vaan se käy läpi välttämättömän laaduntarkastusprosessin. Auditoidut tietueet ajetaan aika ajoin keskitetysti hakutietokantaan).
Mutta vielä hieman lisää
paatosta:
HisKi-tallentaminen on
virkistävää, addiktoivaa, sopivan mekaanista mutta silti välillä kuin paraskin älypeli.
Välillä se on suorastaan zen. Mutta
se on myös tutkimuksellisesti avartavaa.
Tallentaminen muuttaa tutkijaa itseäänkin. Se auttaa näkemään tutun
tutkimusalueen aivan uusin silmin, muodostamaan toisenlaisen kokonaiskuvan. Se
tutustuttaa uusin ”naapureihin”, niihin kotikylän ihmisiin, joita et muista
edes kohdanneesi, koska he eivät sattumalta tule omaan sukuusi. Se avaa tuoreita ajatuksia, hulluja ideoita, koskemattomia tutkimuspolkuja. Oudot
nimet jäävät pyörimään mieleen, uusia yhteyksiä hahmottuu. Suurin osa ideoista osoittautuu tietenkin tuulentuviksi tai lillukanvarsiksi, mutta toisinaan tutkija osuu väistämättä odottamattomaan kultasuoneen. Jokainen ajatus, näennäisen typeräkin, voi osoittautua ratkaisevaksi, ja kaikki tämä on osa sukututkimusprosessia laajemmassa mielessä.
Kun olen viime
kuukausina joutohetkinä tallennellut oman sukupitäjäni Leppävirran kastettuja,
olen alkanut vaistonvaraisella, selittämättömällä tavalla aistia jotain
esivanhempiemme arkitodellisuudesta, maailmasta joka ei suoranaisesti
kirkonkirjoista välity. Tietyt miehet ja naiset toimivat tuhkatiheään muitten
pitäjäläisten lasten kummeina ilman todennettavaa suku- tai kyläyhteyttä tai
asuinpaikkaa pappilan tuntumassa. Herää kysymys, onko meillä tässä kenties yhteisönsä
kunnioittama verenseisauttaja tai lapsenpäästäjä – vai peräti tietäjä, jonka
palveluksia on lapsen maailmaansaattamisessa tarvittu? Näemme, kuinka
sisämaassa kehnojen kulkuyhteyksien johdosta lapsien keskimääräinen kastamisikä
oli kirkkolain asettaman viikon asemesta kuukauden luokkaa, joskus enemmänkin,
ja kuinka tietyt juhlapäivät näyttävät olleen tavattoman suosittuja kastepäiviä
tiettyjen kylien asukkaille – muistumia praasniekka-tyylisistä kyläjuhlista vai
silkkaa sattumaa? Vastauksia näihin kysymyksiin emme ehkä saa, mutta
mielikuvituksen käyttö ei sukututkimuksessakaan ole kokonaan kiellettyä.
Kummitiedot ovat ”vanhan
HisKin” kipupiste. Mustat kirjathan, joista HisKiä alun alkaen tallennettiin,
eivät sisältäneet kummeja lainkaan, joten kummeja ei yleensä sisälly myöskään HisKin
kastetietoihin. Juuri kummitietojen seulonta on sukututkimuksessa edelleen jokseenkin
aliarvostettu mutta ehdottoman arvokas ja näppärä tapa etsiä omalle tutkimukselle
mahdollista jatkosuuntaa silloin, kun perustutkimuksen tuttu ja turvallinen tie
nousee pystyyn.
Kummiutta oli ja on
periaatteessa kahdenlaista, sosiaalista ja sukulaisuuteen perustuvaa.
Sosiaalisen kummiuden määrittely on vaikeaa: kummina saattoi seisoa ystävä,
kylänmies, naapuri, sopivasti paikalle sattunut kasteentodistaja tai sitten
joku pitäjän säätyläisistä ilman sen kummempia taka-ajatuksia. Etenkään entisajan
maalaisyhteisössä sosiaalisia ja sukuverkostoja ei sitä paitsi aina voi edes
erottaa mielekkäästi toisistaan. Sosiaaliset kummit kertovat paikallisyhteisön
rakenteesta yleisesti ja perheen sosiaalisesta verkostosta erityisesti, mutta sitäkin
enemmän meitä kuitenkin kiinnostavat ne kummit, jotka kuuluvat selvästi
lähisukuun (sama sukunimi, sopiva patronyymi tms. indikaattori). Kummeja
laajemmin seuloessa moni aikaisemmin tuntemattomaksi jäänyt sukusolmu on
lähtenyt vähitellen purkautumaan, joskin on aina pidättäydyttävä liian pitkälle
menevistä päätelmistä: Hartikaisen kummi Hartikainen kun voi olla lähisukua tai
olematta, tai lähin sukulaisuus voikin tulla aivan muuta kautta kuin
hartikaisuutta pitkin. Hedelmällinen lähtökohta jatkotutkimuksille on kuitenkin
luotu.
Siksi vetoankin teihin,
jotka tallennatte tai suunnittelette tallentavanne etenkin vanhempia
kastekirjoja: nähkää vaiva ja tallentakaa mukaan myös kummit, vaikka se onkin
työlästä ja aikaavievää. Näin kuitenkin olette – olemme! – rakentamassa meille
kaikille ja eritoten tuleville tutkijoille todellista sukututkimuksen
aarreaittaa, jonka arvo säilyy.
HisKi-tallennustyökaluun
voi tutustua täällä. Ensin kannattaa kuitenkin tutustua huolellisesti tallennusohjeisiin!
Ja kun sormi menee
suuhun (ainakin minulla menee), ohjeita ja vertaistukea saa aina suljetusta Facebook-ryhmästä HisKi-tallentajat.
Tervetuloa mukaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti