Olen viime päivinä ajatellut
Grimmin veljesten satua Hannusta ja Kertusta. Paha äitipuoli määrää isän
viemään sisarukset synkkään metsään ja neuvokkaat sisarukset tiputtelevat reitilleen leivänpalasia
löytääkseen takaisin kotiin.
Olen itsekin päätynyt
metsään, en tosin synkkään. Metsäni on täynnä vehreitä, voimakkaita, eri
suuntaan haarautuvia puita. Sukupuita. Olen harrastanut mahdollisuuksieni
mukaan sukututkimusta nyt muutaman vuoden ajan. Monissa sukuhaaroissa olen
päässyt aina 1600-luvulle saakka. Siihen mahtuu mahdoton määrä ihmiskohtaloita,
sukunimiä, sukuhaaroja.
Etenin vauhdilla ja ahneesti
historiakirjoissa viskoen jälkeeni omia leivänpalojani, päätin syventyä
yksittäisiin ihmisiin sitten päästyäni perille - jonnekin ennaltamääräämättömään
paikkaan. Mielikuvissani tuo paikka muistutti vähän Fanny ja Alexander—elokuvan
salia, jossa iso ja eloisa suku viettää yhdessä joulua.
Puuni näyttää haaraiselta ja
komealta. Ainut ongelma siinä on, etten osaa päättää, mille oksalle hypähtäisin
nyt, kun työ on jo kohtalaisen pitkällä. Eihän sukututkimus tietenkään koskaan valmistu,
mutta monessa suvussa on yksinkertaisesti tullut seinä vastaan. Siinä, että tutkii sukuaan Etelä-Afrikasta
käsin, on omat rajoituksensa. Kaipaan
suomalaisia arkistoja, kirjastoja ja mahdollisuutta päästä erilaisille
kursseille.
Minulle sukututkimus oli
alusta asti kuin viinit; mitä vanhempaa, sen parempi. En ollut niinkään
kiinnostunut aivan lähihistoriasta, vaan janosin tietoa mahdollisimman
kaukaisista esi-isistä ja –äideistä. Nyt kun olen päässyt kurkistamaan kauas
keskiajalle saakka, olen palaamassa omia leivänpalojani seuraten lähemmäs
kotia.
Puustani nimittäin puuttuu
yksi oleellinen haara. Äitini syntyi Viipurissa 1922 saamatta koskaan tietää,
kuka hänen isänsä oli. Tämä oli henkilökohtainen tragedia, joka varjosti äidin
koko elämää. Voin kuvitella, että tunne
muistuttaa hetkittäin ahtaan paikan kammoa; sitä on suljettu pimeyteen ja
tietämättömyyteen.
Tunnen sen itsessänikin. Puuttuuhan
minultakin yksi isoisä ja sen mukana kokonaisia sukuhaaroja ihmisiä, joiden
ominaisuuksia, sairauksia tai luonteenpiirteitä olen saattanut periä. En pysty
edes kuvittelemaan, miten tämän kokevat ihmiset, jotka eivät tiedä kumpaakaan
vanhempaansa.
Turhaan ei sanota, että
tieto on valtaa, valtaa oman minän ja kohtalon yli. Sanonta voisi kuulua myös,
että tieto on turvaa. Se ettei tiedä, tuntuu kuin olisi tullut tyhjästä,
pudonnut maanpinnalle kuin pieni kivi avaruudesta, kiertoradan ja satunnaisen
yhteentörmäyksen voimasta.
Anteeksi runollisuuteni. Mutta
uskon, että näin edesmennyt äitikin sen koki, syvällä sisimmässään. Ulkoisesti
kaikki oli varmaan paljon proosallisempaa. Epämääräinen häpeä ei varmaan ollut
äidille tai muille sen aikaisille isättömille lapsille se vierain tunne. Vaikka
mummon uusi mies myöhemmin adoptoi äidin ja tämän sisarukset, avioliiton
ulkopuolella ei ollut mukava syntyä vielä 1920-luvullakaan. Äpärä oli äpärä,
vaikka hänellä olisikin ollut kauniit vaaleat kiharat.
Äitini Sirkku Sandberg |
Toivon, että meedioita
oikeasti olisi olemassa. Haluaisin nimittäin yhteyden mummuuni. Olisi niin
paljon kysyttävää. Aivan ensimmäiseksi
kysyisin häneltä, miksi ihmeessä hän ei koskaan kertonut äidilleni, kuka tämän
isä oli.
Haluaisin ymmärtää.
Haluaisin tietää.
Vaikka sen tiedän, että entisajan
naiset elivät meihin verrattuna monessa mielessä kovaa elämää. Toisen ihmisen
syitä ja ratkaisuja on mahdoton tietää tai ymmärtää. Sen on tässä vaiheessa
riitettävä minulle tiedoksi.
Heinäkuussa aiomme mennä
kahden siskoni kanssa etsimään isoisää Mikkelin maakunta-arkistoon. Tehtävä on
luultavasti toivoton, mutta reissu on tehtävä siitä huolimatta. Etsintää ei
helpota, että talvisota tuhosi Viipurin kaupunkiseurakunnan rippikirjat
vuosilta 1849-1930. Huonosti kävi myös syntyneiden luetteloille 1900-1939.
Onneksi pidämme kaikki kolme
dekkareista, koska tämä jos mikä menee salapoliisintyöksi. Missä mummu asui
1921? Asuinpaikoista saatamme löytää tietoa henkikirjoista. Missä äidin äiti
oli työssä vuotta ennen äidin syntymää? Ammatista riippuu, löytyykö työpaikasta
tarkempia tietoja. Tiedän, että ainakin jossain vaiheessa mummu oli töissä
Viipurin satamassa sukeltajien pukijana. Tämä työ jos mikä herättää heti
kirjailijan mielikuvituksen.
Tietääkseni kukaan ei
koskaan tunnustanut isyyttä. Mutta jos
elatusasia tai isyyden tunnustaminen ylipäänsä joskus on ollut esillä
oikeudessa, nämä tiedot meidän kai on mahdollista löytää. Lastenvalvojien asiakirjoja ei 1920-luvun
osalta valitettavasti ole säilynyt. Tuohon aikaanhan avioliiton ulkopuolella
syntyneiden lasten nimiä koottiin erityisen arkistoon. Ehkä sieltä olisi
löytynyt mahdollinen viittaus myös lapsen isään?
Monet leivänmuruset ovat
siis historian myllerryksissä kadonneet. Voi hyvin olla, että meidän on mahdotonta päästä
perille, löytää isoisämme. Mutta mikäänhän ei estä – eikä voisikaan estää - meitä
yrittämästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti