Aurinkokello Marttilan kirkkomaalta |
Pappilat antoivat entisaikaan asuinsijan mm.
säätyläisperheiden naimattomille tyttärille tai leskille. Heidän ei ollut
soveliasta asua yksinään, joten pappilat olivat säädyllisiä paikkoja
säätyläisille – ihan kirjaimellisesti. Marttilan pappilassakin näitä
”mademoiselleja” asui ajan mittaan muutamia. Osa heistä meni aikanaan
naimisiin, mutta muutamat jäivät naimattomiksi koko iäkseen.
Näitä neitejä oli Marttilan Pappilassa 1820-luvulla mm.
Kemiössä 1781 syntynyt Anna Fredrika Weman, jonka isä Carl Gustaf oli ollut
tyttärensä syntymän aikaan pitäjän kirkkoherrana. Anna Fredrikan äiti taasen
oli Anna Brita Stahre. Anna Brita jätti
jälkensä historiaan olemalla maamme ensimmäisiä ”rokonistuttajia”.
Vuonna 1800
tiesi ruotsalainen sanomalehti Inrikes Tidningar kertoa papin rouva Stahren ”istuttaneen rokkoa”
lähes 60 hengelle. Anna Fredrikan äiti selittää myös sen, miksi vuonna 1823
Tukholmasta muutti Marttilaan neiti Maria Stahre. Hän oli nimittäin Anna Britan
Stahren veljentytär, syntynyt 1803 Tukholmassa. Täti Anna Brita oli hänkin kotoisin Ruotsista
ja syntynyt Tukholmassa 1755.
Anna Maria Stahre ei kauaa ehtinyt Marttilan maisemia
katsella, sillä elokuussa 1825 hänet vei vihille Turun kaupungin kasööri Carl
Daniel Mesterton. Tämä oli skotlantilaista juurta olevaa sukua. Turussa syntyi
seuraavana vuonna heidän ainoa lapsensa, Carl Benedict Mesterton. Carl Benedict
muutti Ruotsin puolelle 1843 ja lähti opiskelemaan Uppsalaan. Hänestä tuli yksi
ruotsalaisen kirurgian merkittävimmistä hahmoista ja opettajista. Kuollessaan
1889 hän työskenteli kirurgian professorina Uppsalan yliopistossa.
Seuraavalla vuosikymmenellä Marttilan Pappilassa asui
edelleen Ruotsissa syntynyt neiti-ihminen, Gustava Charlotta Bylander.
Kirkkoherrana oli vuodesta 1832 lähtien Carl Åström, joka tuli Marttilaan
Nauvosta. Hänellä oli Seilissä syntyneen vaimonsa Christina Cavoniuksen kanssa
omiakin lapsia, mutta perheeseen kuului myös ottotytär Christina Lovisa
Hedengren. Väkeä lähti ja tuli, sillä
1840-luvun alussa näihin yksinäisiin naisiin voidaan liittää leskirouva
Christina Fredrica von Köhler. Hän
puolisonsa oli ollut turkulainen varatuomari Henric Vörlund. Tämä oli kuollut
jo 1810, mutta leski von Köhler tuli Marttilaan vasta 1839 menehtyen sitten
paria vuotta myöhemmin. 1880-luvun
alussa kirkkoherra Hildenin aikaan Pappilassa vietti vanhuuden päiviään
kirkkoherran leski Katarina Charlotta Aejmeleus. Hänen edesmennyt miehensä
Matias Laurillius oli ollut pitäjän kirkkoherrana 1868-1874. Hilden ehti nähdä
toisenkin lesken talossaan, sillä Nummen
kirkkoherran Viktor Emil Ahlstedtin puoliso Anna Ahlstedt asusti Pappilassa
vuodesta 1898 lähtien eli miehensä kuoleman jälkeen.
Tähän pieneen listaan voidaan vielä lisätä muutamia
henkilöitä, ensimmäisenä ranskalaisen
visiitin Marttilassa tehnyt neitokainen Albertina Sandbäck, joka tuli Pappilaan
Tyrväältä 1819. Hän oli kirjanpitäjä Thomas Sanbäckin ja Charlotta Federleyn
tytär Tyrvään Soukolta. Marttilan
rippikirjoissa sekä muuttotodistuksessakin Albertinan syntymävuotena on 1805,
mutta tosiasiassa hän oli syntynyt jo kahta vuotta aiemmin. Tukholmassa tuli Marttilaan 1810 Maria
Elisabeth Kunkel, jonka muut elämänvaiheet ovat selvittämättä. Samana vuonna
Raisiosta tuli Margareta Helena Holmberg, joka tosin jatkoi matkaa jo 1811
Kemiöön.
Hän palasikin tuolloin kotikonnuilleen, sinä Margaretan isä oli ollut
Kemiön kappalaisena tyttärensä syntymän aikaan 1750. Neiti Holmbergin läsnäolon
Pappilassa ymmärtää heti paremmin, kun tietää Marttilan tuolloisen
kirkkoherran, Gustaf Johan Hossleniuksen aloitelleen uraansa kappalaisen
apulaisena juuri Kemiössä. Tuo kappalainen olikin sitten jo edellä mainittu
Margaretan isä, Erik Holmberg.
JP Vuorela
JP Vuorela
Onko tietoa, minkä muistomerkkinä tuo aurinkokello on ? Sen kyljessä on joitain vuosilukuja, joista se ilmeisesti muistuttaa.
VastaaPoista