Jokainen, joka onnistuu juontamaan juurensa
viimeistään 1700-luvun alkupuolen Savoon, törmännee ilmiöön, etteivät miehet ja
naiset kanna aivan samanlaisia sukunimiä. Siinä missä miesten nimi päättyy
totutusti -nen (asiakirjoissa tietty usein vain -in), naisten sukunimet päättyvätkin
päätteeseen, joka on helppoa arvata nimen feminiinijohtimeksi: -tar.
Jo 1800-luvun kirjoittajat kiinnittivät huomiota
nimityyppiin, mutta sitä ei näytä silti tarkastellun laajemmin. Tuorein
yhteenveto kirjallisuudesta sisältyy Sirkka Paikkalan väitöskirjaan Se
tavallinen Virtanen (s. 557). Naisten sukunimiä on sukututkimuksessa käsitelty tavallisesti vain
tuttujen "miehisten" nimimuotojen variantteina, jotka on yleensä pyritty normalisoimaan tutuiksi -nen -päätteisiksi nimiksi. Niinpä esimerkiksi Kaarlo
Teräsvuori tyytyy katsauksessaan Savottarien sukunimistä Kuopion pitäjässä
1700-luvun alussa (SSV 37, 1957 - 1959 s. 228 -232) lähinnä oikomaan mustien
kirjojen karkeimpia lukuvirheitä ja yhdistämään nimet maskuliinisiin
standardimuotoihinsa.
Nimityypin alkuperästä Teräsvuori esittää varovasti
mielipiteensä, joka on varmasti oikeansuuntainen: -tar-päätteen taustalla
kummittelee ilmiselvästi tytär-sana, joskin lienee turvallisinta katsoa, että
sukunimityyppi on saanut alkunsa analogisesti
-tar-päätteisten naista merkitsevien nimisanojen, kuten kuningatar, mallin mukaan. Toisaalta jo vanha
kansanrunoutemme tarjoaa jonkinmoista pohjaa -tar-päätteisille erisnimille:
kaikkihan sai Kalevalassakin alkunsa ilman tytöstä Ilmattaresta. Tästä onkin johdettavissa ajatus, että vaikkapa Karhuttaret ovat, kuinkas muutenkaan, Karhuisen
tyttäriä tai ainakin sukukuntaan kuuluvia. Mitä tulee nimityypin syntyaikaan ja varhaisempaan levinneisyyteen, dokumentaation puutteellisuus estää täsmällisten päätelmien tekemisen, naiset kun esiintyvät Savon voudintilien sivuilla
valitettavan harvoin omilla nimillään. Nimityyppiä pidetään
"keskiaikaisena", mutta
olisi kenties tarpeettoman uskaliasta olettaa, että nimikäytäntö olisi ollut
jonain tiettynä historian hetkenä yhdenmukainen koko savo-karjalaisella
kulttuurialueella. Jo 1600-luvun tuomiokirjat viittaavat eriäviin alueellisiin
käytänteisiin. Ja, vihdoin viimein, vaille tyydyttävää vastausta jää edelleen kysymyksistä tärkein: missä määrin säilyneet dokumentit tosiasiassa heijastavat
rahvaan arkisia nimikäytänteitä elävässä elämässä?
Nimityypin häviötä onkin huomattavasti mielekkäämpää
tarkastella kuin sen syntyä. Nimikäytännössä tapahtuvaa muutosta voi yleisellä
tasolla kartoittaa HisKi-tietokannan avulla, vaikka se ei käsitäkään jokaisen relevantin seurakunnan kaikkea aineistoa ja vaikka se onkin vain toisen tai
kolmannen käden "lähde". Jo muutaman koehaun perusteella on ilmeistä,
että -tar-nimityyppi on jo 1700-luvulle tultaessa hyvinkin erilaisessa asemassa
eri puolilla tarkastelualuetta eli perinteisen savolaisnimistön esiintymisaluetta
Pohjois-Pohjanmaalta ja Kainuusta itse maakuntaan ja edemmäs aina Käkisalmen
lääniin asti.
Tar-muodot vaikuttavat jo 1700-luvun kontekstissa
melko arkaaiselta ilmiöltä, joka oli poistunut tai poistumassa maakunnan
vanhimmalta asutusalueelta Mikkelin ympäristöstä. Esimerkiksi Puumalan (1708),
Juvan (1718) ja Mikkelin (naisten nimet kastekirjoihin 1726) kastekirjoista
-tar-nimiä ei löydy ensinkään. Itä-Savossa, Säämingissä ja Kerimäellä,
-nen-tyyppi esiintyy naisilla predominanttina heti isonvihan jälkeen (tilanteen
muutos 1710-luvulla on ainakin Kerimäellä, josta kastekirjoja on tuolta ajalta
säilynyt, suorastaan dramaattinen).
Sulkavalla kumpikin nimityyppi elelee produktiivisena rinta rinnan vielä
1720-luvulla, mutta -tar-nimistö katoaa asiakirjoista kuin taikaiskusta 1730.
Naapurissa Puumalassa -nen- muodot edustavat yksinomaista nimityyppiä jo
vuosisadan alussa. Pohjoisempana Pieksämäellä vaimoväki taas kantaa
kuuliaisesti -tar-nimiään aina 1740-luvun puoliväliin asti.
Maakunnan keskiosat näyttäytyvät jo selvästi vanhoillisempana alueena. Joroisissa -tar-nimet säilyttävät johtoasemansa peräti 1800-luvun ensivuosiin asti, joskin -nen-nimiä ilmaantuu asiakirjoihin vaihtelevalla menestyksellä jo 1730-luvun puolimaissa. Leppävirralla -nen-nimet syrjäyttävät -tar-nimet nopeasti 1770-luvun alkuvuosina. Muutos rippikirjoissa on kertakaikkinen. siinä missä vielä 1761 - 1767 pidetyssä rippikirjassa -tar-nimet edustavat yksinomaista nimityyppiä, ne ovat kadonneet jälkiä jättämättä 1777 aloitetusta rippikirjasta. Rantasalmella savottaret alkavat kadota kirjoista 1790-luvun lopulla, kappeliseurakunnassa Heinävedellä samoin 1800-luvun ensivuosina.
Maakunnan keskiosat näyttäytyvät jo selvästi vanhoillisempana alueena. Joroisissa -tar-nimet säilyttävät johtoasemansa peräti 1800-luvun ensivuosiin asti, joskin -nen-nimiä ilmaantuu asiakirjoihin vaihtelevalla menestyksellä jo 1730-luvun puolimaissa. Leppävirralla -nen-nimet syrjäyttävät -tar-nimet nopeasti 1770-luvun alkuvuosina. Muutos rippikirjoissa on kertakaikkinen. siinä missä vielä 1761 - 1767 pidetyssä rippikirjassa -tar-nimet edustavat yksinomaista nimityyppiä, ne ovat kadonneet jälkiä jättämättä 1777 aloitetusta rippikirjasta. Rantasalmella savottaret alkavat kadota kirjoista 1790-luvun lopulla, kappeliseurakunnassa Heinävedellä samoin 1800-luvun ensivuosina.
Pohjoiseen mentäessä suuri muutos nimikäytännössä
tapahtui Kuopiossa heti 1780-luvulle tultaessa, kappeleissaan Maaningalla ja
Nilsiässä vuosikymmenen alkupuolella ja Karttulassa vuosikymmenen lopussa.
Iisalmesta nimityyppi on ehtinyt hävitä tyystin ennen kastekirjasarjan alkua
(1732); sama pätee sen kappeleihin Kiuruveteen ja Pielaveteen. Hämeeseen
työntyvältä Rautalammilta savottaret katoavat asiakirjoista melko tarkalleen
1750.
Savolaisten aikoinaan asuttamassa Kainuussa muutos
tapahtui kastekirjoista päätellen samaan aikaan kuin keskisessä Savossa 1790-
ja 1800-lukujen tietämillä. Naapurimaakunnassa Pohjois-Pohjanmaalla
-tar-nimistöä esiintyy jonkin savolaisperäisen sukunimistön yhteydessä vielä
1730-1740-luvuilla, mutta asutukseltaan alkuaan savolaisvoittoisissa Pulkkilan,
Muhoksen ja Kuusamon pitäjissä savottaret pitivät puoliaan asiakirjoissa
1760-luvulle asti. Vaikka perifeerisiltä asutusalueilta voisi odottaa
vanhakantaisempaa nimikäytäntöä, -tar-nimistö katoaa Pohjois-Karjalassa
kirjoista varsin varhain: Liperi ja sen Savon-puoleinen kappeliseurakunta Kaavi
ovat savottarista vapaata vyöhykettä jo 1720-luvulla historiakirjojen alkaessa.
Pielisjärvellä -nen- on ajoin niskan päällä jo 1720-luvulla syrjäyttäen
-tar-nimet lopullisesti 1730-luvun loppupuolella. Tohmajärvellä -tar- muodot sukeltavat esiin sporadisesti
vielä 1730-luvulla kadotakseen sitten kirjoista; sama tapahtuu 1740-luvulla
Kiteellä, Nurmeksessa ja Ilomantsissa. Etelä-Karjalassa nimityyppiä ei näytä
esiintyvän; Viipurin-Karjalaa en ole tässä yhteydessä katsonut, vaikka alueelta
on löydetty jonkin verran varhaisesiintymiä (ks. Paikkala emt. s. 558).
Näin ollen voidaan havaita, että naisten
sukunimityyppi katoaa maakunnasta selvästi vaiheittain: (1) Etelä-Savon
keskuspitäjistä sekä Suur-Iisalmen alueelta se on kadonnut tai katoaa jo
1720-luvulle tultaessa. (2) Eteläisistä ympäryspitäjistä sekä savolaisten
asuttamasta Pohjois-Karjalasta nimityyppi katoaa nopeasti 1730- ja 1740-lukujen
mittaan. (3) Rautalammilla muutos näkyy 1750. (4) Pohjois-Pohjanmaalla
nimityyppi on harvinainen, mutta tietyt seurakunnat sinnittelevät 1760-luvulle
asti.(5) Leppävirran pitäjässä muutos voidaan ajoittaa 1770-luvun alkuun. (6)
Kuopiossa ja sen kappeleissa -tar-nimet katoavat 1780-luvulla. (7)
Rantasalmella ja Heinävedellä muutos tapahtuu 1790-luvun lopulla. (8) Kainuussa
ja Joroisissa savottaret katoavat lopullisesti asiakirjoista 1800-luvun
alkuvuosina.
Keskeiseksi kysymykseksi jää, mikä oikeastaan aiheutti
muutoksen vanhassa nimikäytännössä ja miten asiakirjoissa näkyvä
muutos tulisi todellisuudessa ymmärtää. Nilsiäläisvaimojen nimistä 1928
Virittäjään kirjoittanut E.A. Tunkelo arveli, että muutosta olisi ollut
panemassa alkuun toisaalta papiston tapa nimittää vaimoja miehisillä
-nen-nimillä kinkerien nimenhuutojen yhteyksissä ja toisaalta pappien vaihtuminen seurakunnassa. Etenkin jälkimmäinen ehdotus on sikäli mielenkiintoinen, että se, vaikka vaikuttaakin räikeältä ylitulkinnalta, näyttäisi olevan usean seurakunnan kohdalla ajallisesti mahdollinen selitys: muutos nimikäytännössä sattuu ajankohtaan, jolloin seurakunnan pappilassa tapahtui sukupolvenvaihdos. Oli miten oli, kyse on selvästi laajemmasta muutosprosessista, joka oli alkanut aivan
vuosisadan alussa, ellei suorastaan aikaisemmin, ja hitaasti vuosisadan mittaan
lyönyt vaiheittain läpi koko savolaisella nimistöalueella. (Tämäkin tilanne
toisaalta näyttäisi edellyttävän oletusta, että maakunnassa jossain vaiheessa
olisi vallinnut yhtenäinen nimikäytäntö. Näin ei tarvitse tietenkään olla).
On myös selvää, että -tar-nimien kato
asiakirjoista ei suinkaan merkinnyt nimityypin kertakaikkista kuolemaa.
Nimityyppi säilyi kansan muistissa saaden kenties eri puolilla erilaisia merkityksiä.
Tunkelo tiesi kertoa, että kirkonkirjoista Nilsiässä 1780-luvulla kadonneet
-tar-nimet olivat suullisessa käytössä vielä sata vuotta myöhemmin, ja että
vielä 1900-luvun alussa Säämingissä -tar-muotoja käytettiin puhuttaessa
vanhoista naisista. Gottlund, joka vietti lapsuutensa 1800-luvun alussa Juvalla, väitti, että -tar-nimiä käytetään vain sellaisessa
yhteydessä, kun ei ristimänimeä mainita. Jo Forsman vanhassa väitöskirjassaan
Tutkimuksia Suomen kansan persoonallisen nimistön alalla (1894 s. 60) tuomitsee
Gottlundin väittämän erheelliseksi, mutta on aivan mahdollista, että Gottlundin
mainitsema käyttötapa on ollut ominainen juuri Juvan seudulle, jossa nimityyppi
oli kadonnut kirkonkirjoista ainakin sata vuotta ennen Gottlundia.
Rautalampilainen kansanrunoilija Vihta-Paavo Korhonen (s. 1775) puolestaan
kutsuu 1786 syntynyttä sisartaan Mariaa tämän muistosanoissa Korhottareksi ja
äitiään Annaa Pulkittareksi, vaikka kumpainenkin esiintyy kirkollisissa
asiakirjoissa yksinomaan -nen-nimillä. Kenties runoilija haki käyttämillään
nimimuodoilla sanoihinsa erityistä juhlavuutta tai jopa kotoista hellyyttä? Jostain
nimityypin on täytynyt päätyä 1868 Tohmajärvellä syntyneen Algot Untolan
korvaan, kun tämä tiesi kirjoittaa mukaan klassikkokohellukseensa Tulitikkuja lainaamassa Kaisa
Karhuttaren leskinaisen hahmon. Ilomantsilainen
runonlaulaja Mateli Ikonen (1771 - 1846) tunnetaan puolestaan historiassa
paremmin miehensä sukunimellä, mutta ei Kuivalaisena vaan Kuivalattarena. Tämä tuo mieleen Tunkelon tiedonannon, että
kyseessä olisi ollut tuolloin tapa puhutella selvästi varttuneempaa naishenkilöä.
Tar-nimistön
katoaminen oli siis kaikkiaan hyvin monisyinen prosessi, joka saattoi johtaa eri alueilla
erilaisiin jälkitulemiin varsinaisen nimityypin jo menetettyä elinvoimansa.
Kenties lopullisen kuoliniskun nimityypille antoi vasta vuoden 1920 nimilaki ja siihen sisältyvä mullistava idea virallisesta sukunimestä? Kaiken tämän täsmällisempi todentaminen vaatisi kuitenkin laajemmanpuoleisia tutkimuksia
vaikkapa SKS:n Joensuun perinnearkiston kokoelmien parissa. On siis aika heittää pallo perinteentutkijoille!
Siiri Angerkoski Kaisa Karhuttarena elokuvassa Tulitikkuja lainaamassa (Suomi-Filmi 1938) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti