Sukututkimusharrastuksen
suuria murroskohtia lienee ollut sen aristokraattisen leiman vähittäinen mureneminen
1900-luvun jälkipuoliskolla. Kun harrastajakunta laajeni myös sosiaalisesti,
alettiin kuin itsestään pitää luonnollisena, että myös tavallisilla (mitä se nyt sitten tarkoittaakin) suvuilla on
historia. Kuitenkin vasta viimeisten vuosikymmenten digitalisaatio on toden
teolla popularisoinut sukututkimuksen. Kehityksellä on toki varjopuolensa:
samalla kun pääsy aineistoihin on olennaisesti helpottunut, olemme kenties
alkaneet pitää monia asioita itsestään selvyyksinä. Suomalaisessa
sukututkimuksessa varsin harva asia on kuitenkaan itsestään selvä. Usein olemmekin tosiasiallisesti
suunnattomassa kiitollisuudenvelassa yksittäisille asianharrastajille.
Yksi tällainen jättiläinen oli Osmo Durchman, suomalaisen sukututkimuksen Grand Old
Man.
Kanslianeuvos Durchmanin
(1890 - 1959) nimi lienee tuttu tämän päivän sukututkijoille lähinnä
kirjanomistajamerkistään, joka koristaa lukuisia Seuran kirjaston niteitä. Silti miehen vaiheita on ehditty muistella
Seuran medioissa ainakin kahdesti, Vuosikirjassa (37, 1957 - 1959) ja sittemmin
Pertti Vuorisen toimesta Sukutiedon lehdillä (4/1995). Yksityishenkilönä
Durchmania tuskin voitaneen pitää kovin mielenkiintoisena tapauksena. Päivätyönsä hän teki
virkailijana milloin missäkin, kunnes astui ansaitusti Tieteellisten seurain
kirjaston palvelukseen 1946. Todellisen elämäntyönsä hän teki kuitenkin
henkilökohtaisen intohimonsa genealogian parissa.
Durchman oli itse
aktiivinen sukututkija. Hänen suunnaton uutteruutensa paistaa silmiinpistävästi
Wilskmanin kuuluisan Släktbokin sivuilta. Mutta koska olisi itsekästä keskittyä
ainoastaan omien juurien selvittelyyn, Durchman eritoten Genoksessa teki
tärkeää pioneerityötä erilaisten alan peruskysymysten parissa. Esimerkiksi Durchmanin laaja kirjoitussarja kirkonarkistojen tuhoutumisista on edelleen yhtä käyttökelpoinen kuin se oli ilmestyessään. Durchman
oli näkyvä hahmo Suomen Sukututkimusseurassa 1920-luvun alusta alkaen. Seuran sihteeriksi
hänet valittiin jo 1922, johtokunnassakin hän viihtyi pitkiä jaksoja. Seuran
laaja kirjasto - Pohjoismaiden suurin suku- ja henkilöhistorian alan
erikoiskirjasto - on paljossa velkaa Harmaalle Eminenssilleen ja
suurlahjoittajalleen.
Erityisesti eräässä
suhteessa Durchman lunasti paikkansa suomalaisen sukutieteen pantheonissa.
Vaikka idea olikin lähtöisin Atle Wilskmanilta, juuri Durchman eksplikoi 1920 ajatuksen
- jota hän nimitti velvollisuudeksi -
kirkonkirjojen kopiointityöstä. Vaatimus ei ollut perusteeton: olihan vain
kahta vuotta aikaisemmin useampikin seurakunta menettänyt korvaamattoman
aineistonsa kansalaissodan melskeissä. Esittipä Durchman hankkeelle toisenkin
perusteen, nimittäin vapauttaa seurakuntain henkilöstö velvollisuudesta, jota kirkkoherrat,
kappalaiset ja kanslistit eivät ehdi tai suorastaan osaa toimittaa, tuottamalla
aineisto keskitetysti tutkimuksen kohteeksi sinne, missä tutkijat itse sitä
pääsevät hyödyntämään. Tässä vaatimuksessa on jälleen jotain tavattoman ajankohtaista…
Monivaiheisen, liki 25 vuotta kestäneen kopiointityön tuloksena syntyivät ns. mustat kirjat, mustaan nahkaan sidottu historiakirjojen käsin jäljennetty kopiosarja, joka puolestaan toimi ensimmäisessä vaiheessa HisKi-tietokannan perustana. Durchman ehti lisäksi osallistua työryhmään, joka 1940-luvun lopulla johti mormonikirkon toteuttamaa Suomen kirkonarkistojen mikrofilmikuvauksia.
Pitkät ovat siis Durchmanin jäljet!
Monivaiheisen, liki 25 vuotta kestäneen kopiointityön tuloksena syntyivät ns. mustat kirjat, mustaan nahkaan sidottu historiakirjojen käsin jäljennetty kopiosarja, joka puolestaan toimi ensimmäisessä vaiheessa HisKi-tietokannan perustana. Durchman ehti lisäksi osallistua työryhmään, joka 1940-luvun lopulla johti mormonikirkon toteuttamaa Suomen kirkonarkistojen mikrofilmikuvauksia.
Pitkät ovat siis Durchmanin jäljet!
Jos Durchman olikin
merkkimies sukututkimuksen aineellisten ehtojen ollessa kysymyksessä, sitä hän
oli mitä suurimmassa määrin myös aineettomien tapauksessa. Durchmanin
katsannossa sukututkimus oli enemmän kuin itseriittoista sukuharrastuneisuutta tai
ylpeää esipolvien taulukointia: se oli myös ankara tieteellinen prosessi,
se oli genealogiaa. Tämä puoli Durchmanin perintöä, laadukas genealogia, on edelleen keskeinen osa Suomen
Sukututkimusseuran "aatetta", ja juuri siksi Seura on halunnut
muistaa uutteraa kamreeria nimeämällä uutiskirjeensä tämän mukaan.
Uutiskirje Osmo kertoo,
mitä Seurassa tapahtuu. Sen voi tilata maksutta Seuran sivuilta. Seuraavan kerran
sähköinen postilaatikko kolahtaa elokuun alussa: stay tuned!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti