Sanotaan, että kaikki eurooppalaiset ovat tavalla
tai toisella Kaarle Suuren jälkeläisiä. Sukututkijat ovat laskeskelleet, että kaikki
eurooppalaiset juuret omaavat yhdysvaltalaisetkin ovat sukua noin 20 lasta siittäneelle
Kaarle Suurelle. Kaarle kruunattiin Rooman keisariksi vuonna 800 jaa. Vaikka
hybriksen täytyikin olla melkoinen, hän tuskin osasi aavistaa omaa rooliaan
Euroopan väestökehityksessä.
Älkää kysykö, kuinka tällainen mittakaava
ylipäänsä on mahdollista. Yliopistossa pääsin rimaa hipoen läpi pakollisen
tilastotieteen kurssin. Pahoin pelkään, että rima väpättää Tampereen
yliopistolla vieläkin.
Tuon Kaarle Suuren lisäksi olen kuullut Suku
Forumillakin esiintyneen arvion, jonka
mukaan noin 100.000 suomalaisella olisi sellaisia aatelisia esivanhempia,
joiden yhteyden sukuunsa he pystyvät todistamaan kirjallisten lähteiden
perusteella. Se siis erottaa aateliset kaikista meistä muista. Todistusvoima,
kirjalliset lähteet, mahdollisuus seurata suvun vaiheita ajassa taaksepäin
vuosiin, joista torppareiden jälkeläinen vain uneksii.
Isäni Olli vasemmalla, vieressä veli Armas. |
Isäni Olli oli hänkin pääasiassa torppareiden,
suutareiden ja rakuunoiden jälkeläinen. Oli joukossa muutama talonisäntäkin. Kun
ajattelen isääni, mieleeni nousee usein yksi näky. Näen noin 13-vuotiaan, juuri
äitinsä menettäneen pojan, joka on isänsä kanssa metsätöissä jossain pohjoisen
savotoilla. Poika on juuri saanut uudet saappaat. En tiedä, ovatko kyseessä
kumisaappaat vaiko peräti nahkasaappaat. Niin järisyttävän uudet ja
kallisarvoiset ne kuitenkin ovat, ettei poika koko päivänä uskalla kertoa
kiivasluontoiselle isälleen lyöneensä kirveellä jalkaansa – tulihan myös
saappaaseen reikä.
En tiedä, miten saappaiden ja jalan tarina
jatkui. Enemmän tiedän ajasta tuon surkean savottapäivän jälkeen. Vuonna 1919 syntynyt Olli-isäni eli varmaan
ikäpolvelleen aika tyypillisen elämän. Työtä
opittiin tekemään pienestä pitäen ja paras nuoruus kului sodassa. Sodan jälkeen
hän avioitui, huolehti aikanaan yhdeksästä lapsesta, teki pitkän päivätyön vaneritehtaan
apulämmittäjänä, kuoli vain vuosi eläkkeelle jäämisensä jälkeen 1980. Elämä oli
aina kohtalaisen köyhää ja sen mukaan elettiin. Isä oli työväenliikkeen mies ja
vuosikausia mukana ammattiyhdistysliikkeessä.
Hänelle rintamalinjat olivat ymmärrettävistä
syistä selvät – rikkaat ja köyhät, herrat ja työväki. Oli kaksi maailmaa ja isän paikka siinä oli harvinaisen
selvä.
Mikään sukumme taustassa ei valmistellut minua
siihen, että löytäisin isän suorista esivanhemmista kymmenkunta aatelissukua. Mitähän
isä olisi sanonut, jos olisi saanut tietää? Ei varmaan olisi uskonut
kuulemaansa - epäilen vahvasti, olisiko edes ollut mielissään.
Rälssi-ja aatelissuvuissa ei sinänsä ole
mitään ihmeellistä. Isän kohdalla oudoksi yhtälön tekee epäsuhta, yllätys,
sosiaalisen aseman lasku, joka on samaan aikaan pettävän hidas ja
kertakaikkisen, romahduttavan selkeä. Että kun mennään 17 polvea eteenpäin, Klaus
Lydekesson Dieknin –1400-luvun alussa maan huomattavimpia miehiä – tyttärentyttären
suora jälkeläinen, hontelo 13-vuotias
Olli August Rask ontuu verisessä saappaassa kaatamassa puuta savottatyömaalla.
Vaikka voisiko ajatella, että tavallaan se on
reilua? Osoitus siitä, ettei kenkään saa
täällä paikkaa pysyvää - saappaasta
puhumattakaan?
Olen blogissani ”Häränkantaja” kertonut
eräästä isän puoleisesta esi-isästäni, Leppävirran kirkkoherrasta, Clemens
Bartholdi Oxmanista. Hänen pojanpoikansa
Johan Oxman (1691-1753) avioitui Joroisten nimismiehen Zacharias Josefsson
Willanderin ja Gunilla Porthanuksen tyttären Anna Willanderin kanssa.
Isän aateliset esi-isät löytyvät juuri hänen
suoran esi-äitinsä, Annan kautta. Willandereiden kautta Påsa-sukuun, sitten
Kirjureihin, Korp-sukuun, josta Finneihin ja edelleen Djäkneihin, Kurki-Svärdeihin
ja Garp-sukuun. Isän suorista esivanhemmista löytyy myös Nils Högervänd-Arm
Suontaka, jota on tituleerattu Suomen ensimmäiseksi ritariksi.
Ei kai ihme, että niin monista jälkeläisistä
tuli rakuunoita.
Englanniksi puhutaan suuresta kuvasta, ”big
picture.” Kuva isästä ja hänen esipolvistaan on jo niin iso, että siinä toden
totta näkyy jonkinlainen linja. Kaiken kaikkiaan tuo kuva tosin on niin
kaleidoskooppimainen, ettei se todista tai näytä oikeastaan yhtään mitään –
korkeintaan sen, miten sattumanvaraista kaikki on, elämä ja sosiaaliset
arvojärjestykset siinä mukana.
Jonkinlainen demokratian merkki on, jos ne
vuosisatojen kuluessa vaihtelevat.
Aateliset esi-isät ovat kuitenkin ainakin
yhdessä mielessä hieno juttu; ne antavat merkityksellisen tilaisuuden kurkistaa
oman DNA:n menneisyyteen aina keskiajalle asti. Mitään kovin lämpimiä
sukutunteita on tosin enää vaikea tuntea vaikkapa Henrik Pedersson Svärdiä
(kuoli ennen v. 1439) kohtaan. Talonpojat pitivät häntä häikäilemättömänä
maananastajana ja sanoivat tämän saaneen rangaistukseksi näivetystaudin, jonka
vuoksi Henrik meni ja tappoi itsensä. Aateliston konnankoukuista valituskirjaa
koonneelle Jaakko Teitille kerrottiin myös, että koska Svärdiä ei voitu
itsemurhaajana haudata kirkkoon, omaiset kaivoivat Vanajan kirkon
seinien alta käytävän lattian alle, jonne Henrik, 17.polven isoäitini isä, sitten
haudattiin.
Tuossa sähläämisessä voin tosin aistia
jonkinlaista tuttuutta.
Minäkin polveudun Svärd-Kurki suvusta.
VastaaPoista