Olin juuri alkanut harrastaa
sukututkimusta, kun kaukaisen esiäidin ammatiksi pomppasi Hiskistä eteen lyhenne
hr. En tiennyt olisinko ollut
kauhistunut vai innoissani. Kohta minulle kuitenkin selvisi, että
kaksikirjaiminen lyhenne saattaa tarkoittaa paitsi kevytkenkäistä naista, myös vaimoa.
Vahinko oli kuitenkin jo
tapahtunut. Kirjailijan mielikuvitus oli lähtenyt laukkaamaan. Asetelma oli
mielessäni selvä, roolitus helppo. Irstas, kostonhimoinen pappi ja siveydestään
kiinni pitävä maalaisneito. Koska pappi ei onnistunut aikeissaan, hän
kosti. Vain muutama kiemura sulkakynällä ja neito kantaisi huonon naisen
mainetta nyt ja aina, hamaan ikuisuuteen.
Pappien valta oli menneinä
vuosisatoina lähes rajaton. Kirkko edusti yhteiskunnallista valtaa ja paikallistasolla
sitä käytti pappi. Valtionkirkon viranhaltijoina papit hoitivat monenlaisia
tehtäviä, jotka eivät nykyään ollenkaan papeille kuulu. Pappi määritteli
kuolinsyyt, päätti kuka hyväpäisistä torpanlapsista kenties pääsi jatkamaan opintietä,
antoi naimaluvat, määräsi kurittomat jalkapuuhun häpeämään.
Toisille jalkapuutuomio
muodostuikin pitkäksi. He itse asiassa istuvat siinä vieläkin, sen
mielikuvitukseni luoman hyveellisen maalaisneidon vieressä.
Sukututkimuksen harrastajana olen
paljon ajatellut pappien roolia historian säilyttäjänä ja kirjaajana. Onko
heidän antamansa kuva välttämättä aina täysin todenmukainen? Paistaako heidän kirjaamistaan asioista ja
seurakuntalaisten ominaisuuksista joskus silkka pahanilkisyys tai vähintäänkin
turhantarkkuus? Onko aivan kaikki ollut
pakko kirjata kirkonkirjoihin - ja juuri sillä tavalla?
Papit ovat käyttäneet
kummallisia lyhenteitä ja jopa piirroksia oman muistinsa tueksi. Joskus
sukututkijan pitäisi olla vähintään Da Vinci-koodin tohtori Langdon saadakseen
pappien hengentuotteista yhtään mitään tolkkua. Ristiriitaisia tietoja, tekstiä
tekstin päällä, lammikoittain sulkakynästä pudonnutta mustetta.
Löytyy kirkonkirjoista sitten
selvempääkin tekstiä. Puutteellinen käsityskyky, juoppous, surkea lukupää. Idiotismi,
salavuoteus. Varas. Rettelöitsijä. Naiseläjä, joka on tehnyt apärälapsen –
yksin tietysti. Moninaiset ovat ne viat, puutteet ja synnit, joihin
seurakuntalainen saattoi objektiivisesti tai subjektiivisesti ottaen
syyllistyä.
Ja taas sai papin sulkakynä
töitä. Kloks. Historian jalkapuu napsahti kiinni.
Sukututkijalle saattaa tietysti
omalla tavallaan olla ongelmallista sekin, jos esivanhemmista ei nouse esiin mitään
mielenkiintoista. Samaa peltotilkkua on viljelty vuodesta toiseen,
ehtoollisella ja kinkereillä käyty, papille nostettu lakkia tai niiattu. Kirkasotsaista,
kunnollista, mutta vähän ikävää.
Persoonalliset esivanhemmat
antavat aivan eri tavalla väriä ja elämää sukututkimukseen. Naapurilta lampaan
kähveltänyt esi-isä haastaa meidät miettimään teon motiiveja, kinkereiltä
kieltäytyminen puhaltaa hahmon täyteen elämää, saa arvuuttelemaan, herättää
mielenkiintoa. Yksin lapsen kanssa pärjännyt nainen herättää ihailua. Kapinallisuus ja erilaisuus kiehtoo.
Sekin kannattaa muistaa,
ettei pappien mainesanoihin tarvitse suhtautua liian vakavasti eikä niihin varsinkaan
kannata jumittua. Ihmiset ovat aina oman aikansa lapsia, samoin heidän
tekemisensä ja tekemättä jättämisensä.
Ja ainahan on mahdollista,
että myös papeilla on ollut motiiveja, jotka eivät välttämättä kestä päivänvaloa.
Ympäri käydään ja yhteen
tullaan. Viimeaikaisten tapahtumien valossa en malta olla vertaamatta menneiden
vuosisatojen pappeja ja heidän (joskus tuntuu) pahanilkistä sulkakynäänsä
keskusteluun, joka nyt on käynnissä sukututkijoiden ja Kirkkohallituksen
välillä kirkonkirjojen tutkimisen lupakäytännöistä. Ajatellaanpa. Ensin papit katsoivat asiakseen merkitä seurakuntalaistensa jokaisen
kohelluksen kirjoihin ja kansiin.
Sitten muutama sata vuotta myöhemmin saman
ammattikunnan edustajat käyttävät tätä aseena niitä vastaan, jotka haluaisivat
löytää tietoja esivanhemmistaan. Jokaisesta sukututkijasta tuleekin potentiaalinen tietosuojarikollinen.
Eikö tilanteessa ole jotain
hassua?
Emmekö me omistakaan
juuriamme, kestivät ne sitten kaikkien mielestä päivänvaloa tai eivät?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti