tiistai 27. maaliskuuta 2012

Kuka mää nyt sitten oon?

Olen tavallinen tallaaja, jonka elämä ja maailma on vienyt sekä sinne että tänne vuosien varrella. Laskelmieni mukaan olen asunut noin viidessäkymmenessä paikassa eri puolilla Pohjoismaita. Ensimmäiset 15 vuotta muutin lähes vuosittain, sillä vanhempani olivat opettajia ja paikka vaihtui tiheään. Myöhemmin muutot ovat johtuneet oman työuran vaihdoksista.

Olen nuoruudestani lähtien olen ollut tavalla tai toisella sidoksissa autoteollisuuteen tai sen alihankkijoihiin (Scania-Vabis, Shell, Saab, Valmet, GM, Volvo jne.) hoitaen joko maailmanlaajuisia autotoimituksia tai IT-asioihin liittyviä toimintoja. Työskentelen edelleen autoteollisuuden IT-toimintojen parissa.

Sukututkimusinnostukseni heräsi jo hyvin nuorena joskus 1960-70-lukujen vaihteessa, kun sain isän sisarelta suvusta tehdyn selvityksen. Sukututkimuksen oli aloittanut isäni setä jo 1930-luvulla. Se sisälsi paitsi paljon mielenkiintoista tieto, mutta myös monta virhettä, jotka vuosien varrella omissa tutkimuksissani onnistuin korjaamaan.

Sukututkimusharrastukseeni tuli pitkä tauko, kun työelämässä jouduin matkustamaan paljon. Uusi alku koitti vasta 1990-luvun puolessavälissä, jolloin jo netti (mm. HisKi) oli tullut sukututkijan avuksi. Sähköisen sukututkimuksen alkuaikojen vapaaehtoistoimijat ansaitsevat suuren kiitoksen.

Toimin aktiivisesti sukututkimuskentän järjestötoiminnassa. Olen Calamnius Sukuseuran sukuneuvoston puheenjohtaja ja Holmin suvun sukuvanhin. Lisäksi olen Suomen Sukuhistorallisen Yhdistyksen hallituksen jäsen ja Borgånejdens Släkt- och Bygdeforskare rf:n hallituksen varajäsen parin puheenjohtajavuoden jälkeen.

Suomen Sukututkimusseuraan olen liittyny joskus 1990-luvulla. Hallituksen varajäseneksi minut valittiin vuonna 2008, mistä lähtien olen aktiivisesti toiminut Seuran hyväksi. Tehtäväni ovat liittyneet valtaosin IT-toimintaan. Minut valittiin vuonna 2011 hallituksen IT-vastaavaksi ja nimitettiin IT-toimikunnan puheenjohtajaksi. Lisäksi toiminnanjohtaja nimitti minut Seuran palvelinvastaavaksi Pertti Laitakarin jälkeen. Olen myös toteuttanut Seuran uuden verkkosivuston ja vastaan sen teknisestä ylläpidosta.

Seuran IT-toiminnoissa on käynnissä suurehko muutos. Seuran palvelimet siirtyivät muutamia päiviä sitten pilveen eli emme käytä enää fyysisiä webbipalvelimia. Näin voimme luopua osin jo melko iäkkäistä palvelinlaitteista ja siirtyä kokonaisuudessaan linux-käyttöjärjestelmään. Tämän siirtymän yhteydessä esiintyy jossakin määrin häiriöitä, jotka pyritään nopeasti korjaamaan. Palvelinmuutoksen jälkeen Seuran IT-toiminnassa keskitytään verkkosivustoon ja erityisesti verkkopalvelujen kehittämiseen.

Lasse Holm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti