Nyt ollaan kotona, tuntureilla! Hienoa! Mahtava reissu! Arabialainen ratsumme herättää suurta iloa tonttujen parissa. Ja matkalla karannut hepokin on kotona. Menin heti laittamaan saunan lämpiämään. Siinä sitten samalla vielä mietin asioita liittyen kotoisaan jouluun.
Joulu ja pukki
Minkähän takia suomalaisilla on joulupukki? Ei Santa
Claus tai Joulu-ukko, vaan pukki - ihan siis pukki, urosvuohi. Varsin merkillistä, koska joulupukkihan on
punanuttuinen valkopartainen mies. Voiko siihen silti luottaa? Entisajan nuuttipukit olivat
varsin pelottavia otuksia: turkki ja sarvet kuin shamaanilla ikään. Heitä piti
hyvitellä ja pelätä. Aika kaukana tuosta herttaisesta lahjoja tuovasta kaverista.
Vuohi oli muinaisille germaaneille ja viikingeille tärkeä
eläin. Viljankorjuun viimeiset oljet säästettiin ja niistä rakennettiin
”joulupukki”. Pukki ja vuohi liittyivät oleellisesti aasojen ja Thorin palvontaan.
Arvellaan, että joulun aikaan oli ehkä muinaisina aikoina tapana teurastaa
vuohi. Suomessa nimitys ”joulupukki” on säilynyt toisin kuin Ruotsissa, jossa
siitä on tullut jultomte, julgubbe (joulu-ukko) tai pelkkä tomte (tonttu). Harvoin
tätä tulee ajatelleeksi, mutta aika outo tyyppi tämä meidän joulupukkimme kyllä
on...
Johan Bauer piirsi sananmukaisesti joulupukin |
Thor, Loki, Thjalfi ja Röskvan pukkikyydissä |
Kerran matkalla Jotunheimiin pysähdytttiin erään
talonpojan luona. Hänen pieni poikansa Thjálfi halkaisi aterian päätteeksi
yhden luun kaivaakseen esiin ytimen. Seuraavana aamuna toinen pukki oli
jalastaan rampa. Pojan ja tämän sisaren Röskvan oli jäätävä Thorin palvelukseen
korvatakseen tehdyn vahingon.
Tontut liittyivät Suomessa ja Ruotsissa kiinteästi sukuun ja
esivanhempiin. Ne olivat osa täkäläistä esi-isien palvontaa. Ruotsin tonttua tarkoittava
sana ”Nisse” voikin tulla sanasta niðsi, joka tarkoittaa rakasta sukulaista. Joidenkin
tarinoiden mukaan tonttu olisi talon ensimmäisen isännän sielu. Hänen, joka oli
tontin ottanut haltuunsa, siis tontti = tonttu (ruotsiksi tomt = tomte). Tontun koti oli
hautakummussa tai kalmistossa, joita usein oli talojen ja kylien lähettyvillä. Varsin luontevaa.
Tonttu suojeli taloa, sen asukkaita ja karjaa. Häntä piti
hyvitellä eikä missään tapauksessa saanut loukata. Jouluyönä puurovati piti
kotitontun tyytyväisenä. Mauri Kunnaksen satukirjassa ”Joulupukki” varsin
nokkelasti kerrotaan, että uusi aika ajoi tontut kylistä ja taloista asumaan
Korvatunturille Joulupukin pajaan. Miten mahtaa olla...
Joulupukin lisäys:
Kuules nyt Lussi, laputa siitä jo saunaa vahtimaan äläkä nimittele minua, kilttiä Joulupukkia, vuoheksi. Siitä ei nimittäin hyvä seuraa, ei ainakaan lahjoja.
Liika arkistotutkimus minun tapauksessani on vain pahasta. Sitten illalla
saunan jälkeen puurolla kerrot mitä kaikkea näit maailmalla ja montako tarinaa löysit.
Hauskaa Joulua ja sukututkimusrikasta Juhlavuotta 2017! Meillä kaikilla on tarinamme!
Toivoo Lussi Arkistopeikko, Vuorenpeikkojen suvusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti