Suomen hienoin palveluspaikka
Carl Gustaf Emil Mannerheim muutti Kaivopuistoon vuonna 1924. Berta
Haglind aloitti hänen sisäkkönään vuonna 1928. Ruotsista Suomeen muuttanut Berta oli taloudenhoitajattarena Gustaf Mannerheimin
palveluksessa 23 vuotta. Marsalkan kuoleman jälkeen hän huolehti
Kaivopuiston-talosta museona. Elsa Sundman tuli Mannerheimin palvelukseen
vuonna 1936. Yhä edelleen 1930-luvulla hienoimmissa perheissä palveluskunta oli välttämätöntä. Enää ei puhuttu piioista, vaan palvelijattarista tai sisäköistä. "Piikojahan" oli vain rahvaalla maalaistaloissa.
Mannerheimin sisäköt pukeutuivat päivällä siniseen leninkiin, valkoiseen myssyyn ja
mansetteihin, mutta iltaisin tarjoiluvuorolla leningin väri oli musta. Oppimistakin
uudella sisäköllä oli. Kerran marsalkka Mannerheim pyysi, että Elsa toisi
hänelle chapeau claquen. Elsa ei tiennyt, mikä se oli. Isännän kanssa mentiin
sitten kaapille ja tämä otti esiin hatun, ja sanoi sen olevan chapeau claque. Kyseessä
oli silinterihattu, joka meni kätevästi kasaan. Kun se pompahtaa auki, kuuluu
claque eli klak.
Berta Haglind ja Elsa Sundman ymmärsivät hyvin asemansa. He olivat "vaatimattomia, kohteliaita ja miellyttäviä". Paitsi vuonna 1950 Berta sanoi tiukasti "nej!", kun marski pyysi ryyppyä itselleen ja kenraali Aarne Sihvolle. Mannrheim ei lähtenyt inttämään, sillä Berta oli ilmeisesti saanut ohjeensa lääkäriltä. Bertan käsialalla oli tehty ruutupaperille "marskin ryypyn" ohje: 2 cl vermuttia (kuivaa ranskalaista), 1 cl giniä yhtä litraa "Rajamäen akvaviittia" kohti.
Berta Haglind ja Elsa Sundman ymmärsivät hyvin asemansa. He olivat "vaatimattomia, kohteliaita ja miellyttäviä". Paitsi vuonna 1950 Berta sanoi tiukasti "nej!", kun marski pyysi ryyppyä itselleen ja kenraali Aarne Sihvolle. Mannrheim ei lähtenyt inttämään, sillä Berta oli ilmeisesti saanut ohjeensa lääkäriltä. Bertan käsialalla oli tehty ruutupaperille "marskin ryypyn" ohje: 2 cl vermuttia (kuivaa ranskalaista), 1 cl giniä yhtä litraa "Rajamäen akvaviittia" kohti.
Molemmat palvelijattaret jäivät eläkkeelle vuoden 1974 lopussa. Naiset olivat naimattomia, silllä elämä oli kulunut kuuluisaa isäntää palvellen. Olihan selvää, että pääsy Mannerheimin palvelukseen oli todellinen arvonnousu. Se oli jotain ihan muuta kuin raataa keskiluokkaisessa virkamiesperheessä pienellä palkalla. Naiset muistelivat 1970-luvulla isäntäänsä kohteliaasti. Berta ja Elsa pysyivät loppuun asti lojaaleina eivätkä paljastaneet mitään intiimiä tai skandaalimaista, jos sellaisia asioita tiesivätkin.
Kotiliesi vuodelta 1927 antaa lukijoilleen ohjeita kutsujen järjestämisessä. Itsestäänselvänä pidettiin, että lehteä lukivat rouvat, joilla oli varaa palvelijattariin. Filosofian maisteri Katri Laine antoi artikkelissaan ohjeita, koska niistä oli tullut lehdelle paljon kyselyjä. Monia rouvia huolestutti illalliskutsujen järjestelyt - ja eniten se, osaisivatko palvelijattaret hoitaa työnsä.
Tarjoilevan sisäkön tulee pukeutua mustaan pukuun, jossa
on valkoinen kaulus sekä valkoiset kalvosimet hihoissa. Musta antaa juhlallisen
vaikutelman ja valkoinen näyttää siistiltä. Pukuun kuuluu myös valkoinen
esiliina, jossa täytyy olla rintalappu ja olkahihnat. Esiliina ei saa olla
liian suuri eikä liian pieni, eikä liian koristeltu. Päässä pitää aina olla
pieni valkoinen päähine tai ruusuke. Tarjoilijan tulee liikkua hiljaa ja huomaavaisesti.
Mikäli tarjoilijoita on illallisella useita, tulee yhdellä olla määräysvalta, jotta tarjoilu
on yhtenäistä. Jos emäntä antaa merkin tai soitolla kutsuu, niin
palvelijattaren tulee heti tulla emännän luo eikä koettaa päätellä, mitä tämä
tahtoo.
Asianmukaisesti vaatetettu tarjoilijatar Kotiliedessä 1927 |
Klikkaa auki Päivän Piikafakta |
Lähde: Mannerheimin palvelijat kertovat nyt löydetyillä
ääninauhoilla: Marskin tyynyyn pantiin poppelinkukkia ja miespalvelijan piti
käyttää tirolilaista univormua. HS 3.6.2017.
Outi Sipilä: Esiliina aikansa kehyksissä. Moniaikaista tekstiilikulttuuria ja representaatioita kodista, perheestä, puhtaudesta ja käsityöstä 1900-luvun alkupuolen Suomessa. University of Eastern Finland Joensuu 2012.
Kotiliesi 15.2.1927
Outi Sipilä: Esiliina aikansa kehyksissä. Moniaikaista tekstiilikulttuuria ja representaatioita kodista, perheestä, puhtaudesta ja käsityöstä 1900-luvun alkupuolen Suomessa. University of Eastern Finland Joensuu 2012.
Kotiliesi 15.2.1927
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti