Von Troilien sukukokous Helsingin Ritarihuoneella vuonna 1937. Museovirasto. Historian kuvakokoelma. Pietisen kokoelma.
Monelle
meistä sukututkijoista esivanhemmat tulevat tutuiksi vasta sukututkimuksen
kautta. Harva on aloittaessaan perillä paljonkaan isovanhempiaan kaukaisemmista
esivanhemmista. Vasta sukututkimus luo suvulle tarinan. Mutta millaista oli
syntyä osaksi sukua, joka jo entuudestaan on tunnettu? Millaisena aatelisneito
mielsi sukunsa ja asemansa 1900-luvun alkupuolella?
Margareta
Isabella von Troil syntyi Helsingissä vuonna 1914 osaksi kahta vanhaa
aatelissukua. Isaksi kutsutun tytön vanhemmat olivat Holger von Troil ja
Constance Ramsay. Isa kasvoi suvun ja sukutarinoiden keskellä. Sukuhistoriasta
tuli jo varhain osa hänen identiteettiään. Isovanhemmat, tädit ja sedät
siirsivät kartanoissa ja pitsihuvioissa suvun tarinaa pienelle Isalle.
Aatelissuku
oli aina läsnä: äidin kapioihin, siis kaikkiin liinavaatteisiin, oli kirjailtu
Ramsayn suvun monogrammi ja vapaaherrallinen kruunu. Aateluus tervehti nukkujaa
lakanoissa ja tyynyliinoissakin. Puhumattakaan, että Constance piikitteli aviomiestään
von Troilien vaakunasta nimittämällä sen kerubeja lapsellisina. Toista oli
Ramsayn vaakuna, jossa oli uljas kotka. Puhumattakaan, että äidin suku
polveutui Skotlannista 1100-luvulta, kun taas von Troilit oli aateloitu vasta
vuonna 1756.
Isa von
Troil oli kiinnostunut historiasta ja sukuhistoriastaan, mutta mikään
sukututkija hän ei koskaan ollut. Vielä 80-vuotiaanakin Isan pöydällä oli
vanhoja 1800-luvulla painettuja sukukirjoja ja aateliskalenterimuistin tukena.
Kaikki sukulaiset ja esivanhemmat löytyivät siis kirjoista, ja nimiin hän
liitti lapsuudessaan kuulemansa tarinat.
Isa von Troil 17-vuotiaana vuonna 1931.
Museovirasto. Historian kuvakokoelma.
Pietisen kokoelma.
Tuskinpa
hänelle tuli mieleen suhtautua kriittisesti kuulemiinsa sukutarinoihin, ja
etsiä varmempaa faktaa. Isalle oli täyttä totta esimerkiksi tarina, jonka
mukaan hänen isänäitinsä esiäiti Adolf Wilhelm Dammertin (1800–1858) puoliso
Pauline Emilie Castegren (1811–1870) oli ollut kaunis ”mustalaistyttö”. Kuiskaamalla
kerrottiin myös, kuinka Jaquette Gyldenstolp (1797–1839) oli synnyttänyt
aviottomat tyttäret Ruotsin prinssi Oscarille. Heistä Charlotte oli Uno von
Troilin puoliso. Isalle sanottiin, että tieto isyydestä oli tullut Charlottelle
järkytyksenä ja tehnyt hänet ihmisaraksi. Esiäitiä toki paheksuttiin, mutta
toisaalta – skandaalin uskottiin tuoneen von Troilien sukuun kuninkaallista
verta.
Isa ei
luultavasti paljonkaan pohtinut aikakaudella esitettyjä teorioita sukujen rappeutumisesta,
jos niihin ”sekoittuu” huonoa tai vierasta verta. Päinvastoin: erilaiset skandaalit
ja vierasmaalaiset esiäidit olivat aatelissuvussa vain pikantti lisä. Siinä
mielessä Isa oli oman aikansa lapsi, että isälinja edusti hänellekin oikeaa
sukua. Aateluus tietenkin vielä korosti ajattelua. Isa luonnehti sukunsa
tyypillisiä piirteitä: von Troilit olivat ”ihanteellisia ja rehellisiä” ja
harrastivat taiteita. Ramsayt taas olivat ”säkenöiviä ja nokkelia”, mutta
pahimmillaan loukkaavia ja ikäviä, eikä heitä kiinnostanut kulttuuri.
Kuvaavaa
1930-luvun aateliselle teinitytölle oli sekin, että ihastuessaan runoilija
Bertel Gripenbergin teksteihin hän tarkisti aateliskalenterista tiedot tämän
suvusta, perheestä ja lapsista. Isalle oli pettymys, että kuuluisan runoilijan
poika oli häntä kahta vuotta nuorempi. Siis liian nuori romanttisten haaveiden
kohteeksi! Tosin ikäerosta huolimatta Isa von Troil lopulta avioitui Erwin
Gripenbergin kanssa. Kuinkahan moni muukin tuon ajan aatelistyttö tutkiskeli
aateliskalenterista sopivia sulhasehdokkaita? Ritarihuoneella järjestettiin
vuosittain debytanttitanssiaisia, joissa aatelisnuoret saattoivat tutustua
toisiinsa.
Isalle ja
Erwinille oli luontevaa merkitä keskinäisessä kirjeenvaihdossa kirjekuoriin
tittelit ”friherrinnan,” ”friherre,” tai ”baron,” siis vapaaherratar,
vapaaherra ja paroni. Nuori Erwin
lähestyi Isaa myös kunnioittavalla ja vanhahtavalla tittelillä ”Högvälborne Fröken”
(korkeasti jalosyntyinen neiti) mikä lienee ollut jo enemmänkin vitsi. Aatelistittelit
olivat heillä käytössä vielä 1950-luvullakin
Kaikesta
huolimatta Isa von Troill suhtautui aateluuteensa arkisesti ja samalla
käytännöllisesti: hyödyntämällä hyviä suhteitaan esimerkiksi toimittajan
työssään. Jotakin Isan ehkä muuttuneeseenkin asenteeseen aateluudesta kertoo
hänen lehtiartikkelinsa vuodelta 1941:
”Nyt riippuu yksilöstä, tuleeko hänestä ritari vai ei. Ulkonaiset olosuhteet eivät enää määrää samalla tavalla kuin ennen, vaan itse päätämme, tuleeko minusta moderni ritari vai ei – haluanko kehittää itsessäni korkeita hyveitä vai en. Ja tulevaisuuden ritarit ja aateliset ihmiset tulevat olemaan vielä ylhäisempiä ja merkittävämpiä kuin koskaan muinaisajan ritarit, sillä he tulevat kehittymään ritareiksi omasta voimastaan ja ponnistuksestaan, eivät syntymän antamien edellytysten perusteella.”
Lähteitä:
- Gripenberg, Isa: "Tulevaisuuden ritaristo". Toveritar, Suomen Sosiaalidemokraattien työläisliiton äänenkannattaja, no 18, 1.9.1941.
- Seppälä, Anu: Isa Gripneberg. Aatelisnaisen tarina. Otava 1995.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti