|
Turun kaupungintalo, entinen Seurahuone. Museovirasto. |
Fanny Mannsén oli harvinaisen lahjakas nuori taiteilija,
joka opiskeli pianonsoittoa ja sävellystä. Hän konsertoi ja sai virtuoosin
maineen jo teini-ikäisenä. Kaikki ainekset supertähteyteen olivat olemassa,
mutta kohtalo päätti toisin.
Fanny Johanna Carolina Mansén (sukunimeen lisättiin
myöhemmin toinen n-kirjain) syntyi Helsingissä 4. joulukuuta 1834. Hänen
vanhempansa olivat ylioppilas Johan Gustaf Mansén (1803–1845), syntyjään Kemiön
Engelsbyn talollisen poika, ja helsinkiläisen kauppalaivan kapteenin tytär
Carolina Sofia Höök (1815–1898). Johan Gustaf Mansén opiskeli Helsingin
yliopistossa teologiaa, mutta ei menestynyt opinnoissaan. Hän toimi
Kastelholman vankilan vahtimestarina ja vuodesta 1839 Turun ja Porin läänin
ylimääräisenä lääninkonttoristina. Perhe muutti Turkuun virallisesti 1.
joulukuuta 1842.
Carolina Mansén oli taitava pianisti, joka todennäköisesti
opetti soiton alkeet tyttärelleen. Fannyn ollessa 10-vuotias perheen isä kuoli
ja vielä samana vuonna äiti ja tytär matkustivat Pietariin. Siellä Fannyn
opinnot jatkuivat valtioneuvoksetar R. von Svettitskyn yksityisoppilaana. Noin
vuodesta 1848 alkaen Fannyn opettaja oli pianisti-säveltäjä, Pietarin
Musiikkiakatemian jäsen Adolf von Henselt (1814–1889). Hän toimi tuohon aikaan
soitonopettajana keisarin hovissa sekä ruhtinatar Teresa von Oldenburgin
tyttökoulussa, missä Fanny ilmeisesti opiskeli. Pietarin kuuluisa konservatorio
perustettiin vasta vuonna 1862.
Fanny Mannsén piti ensikonserttinsa Turussa
hotelli-ravintola Seurahuoneella (nykyisin Turun kaupungintalo) 27. maaliskuuta
1850. Toisena solistina konsertissa toimi viulisti Konrad Greve, joka myös
johti orkesteria. Yleisöä paikalle oli saapunut noin 200. Fannyn ohjelmistoon
kuului aikakaudelle tyypilliseen tapaan ”taituripianismia”. Arvostelut olivat
suopeita ja nuorta pianistia pidettiin lupaavana kykynä. Seuraavina vuosina
Fanny Mannsén konsertoi useaan otteeseen Suomessa.
Konserttikiertueiden ohessa Mannsénin opinnot Pietarissa
jatkuivat. Opettajaksi Henseltin tilalle tuli vuonna 1853 pianisti-säveltäjä
Anton Gerke (1812–1870). Fanny opiskeli nyt myös sävellystä, jota hänelle
opetti todennäköisesti viulisti-säveltäjä Henri Vieuxtemps (1820–1881).
Molemmat olivat keisarillisten oppilaitosten opettajia.
Kaksi Fanny Mannsénin sävellystä painettiin Pietarissa
vuonna 1852: L’Adieu: Souvenir à l’Åbo, Fantaisie mélancolique
(Hyvästit: Muisto Turusta, Melankolinen fantasia) ja Chanson de Berceau
(Kehtolaulu). Muitakin sävellyksiä Fannylla lienee jo ollut pöytälaatikossaan.
Kehtolaulusta ei tunneta yhtään säilynyttä kappaletta, Hyvästit löytyy
Sibelius-museon kokoelmista.
Hyvästit on omistettu kauppaneuvoksetar Sofia
Julinille (1798–1877), jonka puoliso oli turkulainen apteekkari ja kauppaneuvos
Erik Julin. Julinit olivat varsin varakkaita, joten voisi olettaa
kauppaneuvoksettaren tukeneen taloudellisesti lahjakkaan pianistin opintoja.
Kehtolaulu puolestaan on omistettu Emma Peranderille (1820–1897), joka oli
opettaja, Kuopion pormestari Nils Peranderin leski ja Viipurin tyttökoulun
johtaja. Mahdollisesti myös hän kuului Fanny Mannsénin tukijoihin. Opiskelu
Pietarissa tuli epäilemättä kalliiksi.
Emme saa tietää olisiko Fanny Mannsén lunastanut lupaukset
ja päätynyt kansainväliseksi pianistikuuluisuudeksi, sillä hän kuoli
äkillisesti Pietarissa 6. kesäkuuta 1855 vain 20-vuotiaana. Kuolinsyystä ei ole
tietoa, mutta hän saattoi menehtyä kaupungissa juuri tuohon aikaan riehuneen
koleraepidemian uhrina.
Pirjo Terho
Kirjoitus on julkaistu aiemmin Jäsenviesti Jalmarin numerossä 9/2021. Kaikki Jalmarit voit lukea SukuHaun kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti